Wedstrijdreglement 1e Stormschaaktoernooi Schaakclub Aartswoud
Er wordt gespeeld volgens de oude snelschaakregels zoals vermeld in het FIDE-handboek van vóór januari 2018. Enkele opmerkingen:

  1. Aanraken is zetten.
  2. Spelers behoeven hun zetten niet op te schrijven, maar verliezen niet het recht tot claimen, normaal gebaseerd op notatie. Een speler mag de arbiter altijd om een notatieformulier vragen om de zetten te noteren.
  3. Zodra beide spelers vanuit de beginstelling tien zetten hebben voltooid:
    a.      kan geen correctie worden toegepast op de instelling van de schaakklok, tenzij het niet corrigeren een negatief effect heeft op het wedstrijdschema;
    b.     kan er geen claim meer ingediend worden met betrekking tot een onjuiste beginopstelling of een verkeerd geplaatst schaakbord;
    c.      in het geval van verkeerde plaatsing van de koning is rokeren niet toegestaan. In het geval van verkeerde plaatsing van een toren is rokeren met deze toren niet toegestaan.
  4. Een onreglementaire zet is voltooid zodra de speler zijn klok heeft ingedrukt. Als de arbiter dit waarneemt moet hij de partij voor de speler verloren verklaren, vooropgesteld dat de tegenstander nog niet zijn volgende zet gedaan heeft. Als de arbiter niet ingrijpt mag de tegenstander winst claimen, vooropgesteld dat de tegenstander nog niet zijn volgende zet gedaan heeft. Echter, de partij is remise als de stelling zodanig is dat de tegenstander de koning van de speler nooit mat kan zetten, door welke reeks van reglementaire zetten dan ook. Als de tegenstander geen winst claimt en de arbiter niet ingrijpt, blijft de onreglementaire zet gehandhaafd en de partij wordt voortgezet. Als de tegenstander een onreglementaire zet heeft beantwoord kan deze niet meer worden gecorrigeerd, tenzij de spelers dit besluiten zonder tussenkomst van de arbiter.
  5. Om de winst na tijdsoverschrijding te claimen mag betrokkene de schaakklok stilzetten en de arbiter hiervan in kennis stellen. De claim wordt slechts toegewezen als de vlag van degene die claimde niet en die van zijn tegenstander wel is gevallen na het stilzetten van de schaakklok. Echter, de partij is remise als de stelling zodanig is dat de claimende speler de koning van de tegenstander nooit mat kan zetten, door welke reeks van reglementaire zetten dan ook.
  6. Als de arbiter waarneemt dat beide koningen schaak staan of dat er een pion op de verste rij van zijn uitgangspositie staat, dan moet de arbiter wachten tot de volgende zet is voltooid. Daarna, als de onreglementaire stelling nog steeds op het bord staat, moet hij de partij remise verklaren.
  7. In alle andere gevallen beslist de wedstrijdleiding.

Toernooiformule

We spelen zes vierkampen met een steeds sneller tempo (8 minuten p.p.p.p, 7 minuten p.p.p.p, 6 minuten p.p.p.p., 5 minuten p.p.p.p, 3 minuten p.p.p.p., 1 minuut plus 1 seconde p.p.p.p.).

Bij de eerste vierkamp wordt er Zwitsers ingedeeld, daarna delen we in op sterkte volgens het Amsterdamse systeem. Je kan een tegenstander dus vaker treffen en revanche nemen! Voor de laatste “bullet-ronde” wordt een tussenstand opgemaakt op basis van behaalde punten, gevolgd door de weerstandspunten en daarna wordt gekeken naar de Sonneborn-Berger-score.

In de laatste vierkamp, de “bullet-ronde” worden de prijzen verdeeld: de nummers 1 t/m 4 komen in groep 1, de nummers 5 t/m 8 in groep 2, enzovoort. Vervolgens wordt de laatste vierkamp gespeeld (iedereen staat dan dus weer op nul punten).

In de eerste twee vierkampen zijn zes geldprijzen te verdelen en in alle andere vierkampen wint de nummer 1 een prachtige prijs in natura!
Bij gelijk eindigen in de bullet-ronde beslist eerst het onderlinge resultaat, daarna de positie (het aantal behaalde punten) in de tussenstand vóór de bullet-ronde (mocht dit gelijk zijn dan wordt er gekeken naar de weerstandspunten, gevolgd door de Sonneborn-Berger-score en is dit eveneens gelijk dan wordt er geloot). De prijzen worden niet gedeeld.