Wist je dat? (2)

Posted by Jessica on  15 maart 2019
0
Afgelopen woensdag 13 maart het Westfries kampioenschap voor basisscholen plaats vond? Het team van Dynamis is kampioen geworden! Het team van Dynamis bestond uit Aron Verweij en Liz Manshanden (en Mats, Mason en Tristan). Zij speelden onder begeleiding van Susanne Glas en Ingrid Lakeman (de moeder van Liz) en verloren geen één wedstrijd! Dynamis won overtuigend met maar liefst 17 bordpunten, de nummer twee Tandem volgde op verre afstand met 10,5 bordpunt en de nummers drie waren Petrus Canisius en Jan Luyken (9 punten). De Koet onder leiding van Jan Stapel werd vijfde met 8 punten. Gefeliciteerd met deze overwinning!
Een spannende strijd dit jaar op het Westfrieskampioenschap! Na vier rondes is er geen kopman of kopvrouw en liggen de punten erg dicht bij elkaar. Gisteren werd de vierde ronde van het Westfrieskampioenschap gespeeld bij Caïssa-Eenhoorn. Voor Toine en Marc werd het een Aartswoud onderonsje. Afgelopen vrijdag speelde de twee ook al tegen elkaar voor de interne competitie. Toen moest Toine het onderspit delven, ondanks zijn betere stelling wist hij het niet af te maken. Marc kreeg alle ruimte om het eindspel simpel af te wikkelen naar winst. De jeugd slaat echter terug en de vele nederlagen tegen Marc worden dinsdag beloond met een verdiende winst! Toine wist de partij goed naar zijn hand te zetten en ondanks zijn eeuwige tijdnood en alle mogelijke truken waartoe Marc hem probeerde te verleiden was er geen houden aan. Toine had een betere koningsstelling, actievere stukken en wist binnen te komen in de stelling van Marc. Ontwikkelen van zijn stukken, rokeren en het spelen van h5 bleken een gouden combinatie. Rik van Ingen speelde zijn geliefde damegambiet, maar dit bracht hem geen geluk. Piet Reus leek zich geen zorgen te maken en langzaam trok hij de winst naar zich toe. Helaas voor Rik blijft zijn score dit jaar wat achter en weet hij nog niet de weg naar de overwinningen te vinden, met nog drie rondes te gaan is de kans op de titel Westfries kampioen daarmee nihil geworden. Lukas Boots mocht het deze avond op het bord uitvechten tegen Kevin Smit. Op papier had Kevin betere kansen, met bijna 200 ratingpunten meer. Alleen Lukas is niet snel onder de indruk en gaat er altijd voor. Dat resulteerde in een nette remise, waarmee hij nu op twee punten komt en de volgende keer mag spelen tegen Aris Ruijter van Attaqueer. Aris startte voortvarend aan het kampioenschap en had in Abbekerk nog een mooie remise tegen Peter Poncin. Gisteren moest hij zijn meerdere erkennen in Robin Duson. Robin komt hierdoor op drie punten en heeft nog kans om haar doelstelling te behalen, Westfries kampioen(e) te worden! Vicekampioen van vorig jaar, Robbert van Dijkhuizen, lijkt zijn vorm dit jaar niet te kunnen vinden, na verlies van Aris in de eerste ronde, volgden twee remises en ook deze ronde eindigde in een remise tegen Axel Zee. Axel scoort daarmee zijn eerste halfje. Fred Avis had weer een spectaculaire partij tegen Emil Zaal. Emil raakte vrij vlot zijn dame kwijt in de opening tegen wat stukken en een pion, waardoor het initiatief bij Fred lag. Fred onderschatte zijn tegenstander misschien en na een kwaliteitsoffer wist Emil de dame van Fred te winnen tegen wat stukken. Het werd een eindspel met enkele pionnen voor beiden en een kwaliteit meer voor Fred. Emil bleef geconcentreerd en wikkelde knap af naar de winst. Nadat Roy de eerste rondes enkel tegen zijn clubgenoten mocht spelen, was het in de vierde ronde eindelijk tijd voor een ‘buitenstaander’. Rik Slaman was de (on)gelukkig die het tegen Roy mocht op nemen. Rik bouwde een mooie onverwachte aanval op, maar gaf vervolgens de gewonnen stelling weg. Hij miste een essentiële paardzet van Roy, waardoor hij direct kon opgeven, omdat dit tot dame verlies leidde. Tom Balla en Peter Poncin, de koplopers samen met Marc na de derde ronde, speelde remise. Wederom een snelle remise voor Tom, nadat hij en Marc de laatste ronde in Abbekerk na slechts iets meer dan een uurtje gespeeld te hebben remise overeenkwamen. Deze keer zag Tom geen kansen om voor de winst te gaan in de stelling tegen Peter en berusten de heren in remise. Alles ligt nog open en er zijn kansen voor vele deelnemers. Tom, Peter, Robin en Toine hebben allen drie punten, direct gevolgd door Kevin & Marc met 2,5 punt en daarachter volgt nog een grote groep met twee punten, bestaande uit Lukas, Aris, Fred, Emil en Roy. Wilko van der Gracht en vriend Hans Kooter waren trouwe toeschouwers, al is de vraag hoeveel ze van de partijen hebben meegekregen. Het bleek erg gezellig bij de bar. De volgende ronde is op 5 april bij KTV in Enkhuizen. Heren veel succes alvast in Enkhuizen! Indeling & uitslagen komen online op http://www.westfriesschaken.nl/  

Meidenschaakdag

Posted by Jessica on  10 maart 2019
0
Zondag 10 maart vond in Zwaag het 23ste Jeugdraad Jeugdschaaktoernooi plaats. De zusjes Stratmann en Isa Cools speelde mee vanuit SC Aartswoud. Er waren diverse groepen op leeftijd en een meisjesgroep, waar alle vier de meiden in speelden. De meiden waren met z’n negenen en speelden allemaal een partijtje tegen elkaar. De groep was onderverdeeld in een A & B groep, waardoor er maar liefst zes meiden naar huis gingen met een prijs! Julia Stratmann werd tweede in de A-categorie en Isa Cools mocht de beker voor derde plaats mee naar huis nemen. Sophia Stratmann werd derde in de B-categorie. Onderling hebben de meiden ook allemaal gespeeld, met als verrassende uitslag Sophia die Julia versloeg. Voor alle kinderen was er een medaille, limonade & chips. De meiden hebben zich erg vermaakt met elkaar. Het hele groepje ging tussen de partijen door lekker spelen en moest elke keer geroepen worden om weer te gaan schaken. De uitslagen: 1.      Liz Manshanden                                             9 punten (100% score!) 2.      Elize Mollee                                                    7 punten 3.      Maaike Takken                                               7 punten 4.      Sophia Stratmann                                          6 punten 5.      Julia Stratmann                                              6 punten 6.      Isa Cools                                                          3,5 punt 7.      Nienke Kreuk                                                  3,5 punt 8.      Alexia Stratmann & Senna de Rooij            1,5 punt   Sophia kijkt toe hoe Alexia remise haalt (in gewonnen stelling, maar mat zetten is nog moeilijk) Alexia had net een erg lange partij gehad, dus er moest nog even gegeten worden!
Voor de 35ste keer organiseerde Schaakgroep Koedijk zaterdag 9 maart het Open NHSB kampioenschap rapid voor viertallen. Voorheen werd er gespeeld in één grote groep en werd de prijsuitreiking gedaan op basis van de groep waarin het viertal zat. Dit jaar was de opzet iets anders en speelde alle teams in hun eigen groep (A, B of C). De familie Verweij deed onder de naam “familieschaak” mee in de C-groep en was dit keer zeer succesvol! Naast het schaken hielden Aron en Aranka zich bezig met de zoektocht naar paaseitjes, die verstopt waren. Helaas waren er óf heel weinig paaseitjes verstopt óf er was niet zo goed gezocht, want de opbrengst was slechts drie paaseitjes. De laatste ronde spande het er nog om en moest er gewonnen worden, maar de familie Verweij presteerde goed en speelde slechts één ronde gelijk. Michel, Susanne, David, Aranka en Aron mochten de befaamde koe en kilo’s kaas mee naar huis nemen voor hun prestatie als beste team in de C-categorie! Gefeliciteerd! Michel scoorde 100%, David 5,5 uit 7, Susanne 4,5 uit 7, Aranka 4 uit 7 en Aron een bíjna remise! Ons beste resultaat, 3,5-0,5 overwinning tegen het Drakenteam! Helaas waren er wat afzeggingen door enkele Aartswoud leden, waardoor er nog maar één ander Aartswoud team meedeed onder de naam “1 Aartswouder”. Marc Helder, Wilko van der Gracht, Pascal Zijlstra, Lukas Boots  en ik vormde het andere team. Doordat we echt in de A-groep speelden werd dat voor mij wel een uitdaging. Ons team had het sowieso zwaar in de A-poule, maar we hebben geen één keer met vier nul verloren! De laatste ronde redde Lukas Boots ons van een vier nul afstraffing en de zesde ronde was mijn halfje het verschil. Wilko van der Gracht had het zwaar dit toernooi, hij wist wel een paar partijen te winnen. Alleen blunderde ook meerdere keren door stukken weg te geven. Pascal en Lukas  gingen meteen na het spelen van de partijen naar huis en miste daardoor de jaarlijks loting van prijzen. De enige gelukkig bij de prijsuitreiking was Marc Helder met een prachtige fietsklok of klokfiets?!

Wist je dat? (1)

Posted by Jessica on  8 maart 2019
1
Jan Stapel al jaren als “schaakmeester” actief is op de Koet in Midwoud? En dat hij met zijn meisjesteam (en één jongen als reserve) de finale heeft gehaald van het Westfries Kampioenschap? Dat dit zal plaatsvinden op 13 maart in Honky Tonk in Zwaag om 14.30 uur! Dat hij daarnaast mee mag doen met zijn team aan de finale van het Noord-Hollands kampioenschap Basisscholen? Deze zal plaats vinden op 23 maart in het Copernicus in Hoorn! De website van het school schaken in West-Friesland is hier te vinden. We wensen Jan en zijn team heel veel succes!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *