Het verslag van Co van de 5de ronde
We begonnen de avond om 19 uur met de jeugd, na een half uurtje les begon de interne competitie. Elke keer weer bijzonder om te zien dat de kinderen meestal in volle concentratie hun partij spelen en ieder op hun eigen manier het schaken benaderen.
Max probeerde een nieuwe verdedigende techniek uit tegen Sterre, die helaas niet het gewenste resultaat had. Damian die pas voor de derde keer kwam kijken, won vanavond de partij van andere nieuwkomer Kai. Rosa speelde een mooie partij tegen Quinten, waarbij ze goed moest zoeken naar de juiste zetten en die wist te vinden.
Tijn liet koploper Robin lopen, nadat hij een betere stelling had verkregen lukte het hem niet om het af te maken waardoor Robin onbetwist nummer één blijft. De zusjes Julia en Sophia hadden het zwaar tegen elkaar en het voordeel werd uiteindelijk behaald door Julia.
Isa en Gijs dachten al vrij snel dat het mat was, maar er bleek nog een ontsnappingsmogelijkheid. Uiteindelijk mocht Gijs het punt bijschrijven. Alexia mocht tegen ‘schaakmeester’ Jan, die deze avond waarnam voor Toine.
Onze jeugd!
Rosa wint!
Meer dan 65 jaar verschil!
Koploper Robin tegen Tijn (plaats 2)
Strijdt tussen de zussen Stratmann
Om acht uur is het aan de volwassenen om de 64 velden te bedwingen en te proberen de vijandelijke koning in de hoek te drijven. Deze avond is het letterlijk stiller door de afwezigheid van koploper Marc Helder, die samen met Lukas Boots, Toine Molenaar en Rik van Ingen spelen bij KTV in Enkhuizen voor het Westfries Kampioenschap. Ook missen we nog een aantal vaste clubavond bezoekers, zoals Jan Kuin, Piet Zonneveld, Susanti en Rob Bijpost.
In Enkhuizen schrijft Marc een punt bij tegen Roy van Kerkhoven, Rik van Ingen moet het onderspit delven tegen Fred Avis, Lukas Boots weet een klein voordeel niet om te zetten en bied remise aan (wat wordt aangenomen door Aris Ruijter).
Toine gaat gedesillusioneerd naar huis, na het weggeven van een gewonnen stelling. Eerst zet hij zijn dame vrijwillig in een penning en vervolgens trapt hij in een trucje van Tom Balla. De kansen voor een Aartswouder om Westfries Kampioen te worden lijken bij deze gekeerd te zijn.
In Aartswoud verloopt de avond rustig. Donald Duck doet wel mee, maar zorgt voor weinig spektakel en een inactieve stelling met weinig sterke zetten zorgen ervoor dat Joop Brands relatief gemakkelijk een punt kan bijschrijven. Weinig verrassende uitslagen, waarbij er door sommige lang gestreden wordt.
Klaas & Klaas
Joop Brands tegen een onzichtbare Duck
Willem Bakker & Marco Kroon
De ‘topschakers’ van deze avond
Peter kijkt nog eens bedenkelijk naar zijn pionoffer van de opening tegen Rowan
De ladiesbattle verloopt vrij rustig. Pushen voor winst durven we beiden niet aan en het remise-aanbod van Susanne neem ik dan ook aan na 26 zetten in een redelijk dichtgeschoven stelling.
David Verweij is misschien wel de enige verrassende uitslag, alhoewel hij inmiddels zijn plek in de top tien al een tijdje handhaaft dus de remise van tegen Erik van Tooren komt niet geheel uit de lucht vallen.
Herman heeft minder geluk met zijn aanbod voor remise, tot twee keer toe weigert Hans Groot en dat levert hem uiteindelijk de winst op rond half één!
Ook Jan Stapel en Wilko van der Gracht spelen tot laat op de avond. Jan heeft al snel twee paarden voor een toren weten af te ruilen, maar dit blijkt met het sterke pionnencentrum van Wilko niet genoeg voor de winst.
Het duurt even, maar de winst wordt gevonden!
Weinig publiek nog op deze rustige avond
De meeste jeugdschakers een achternaam hebben beginnende met een S?
Drie families voor maar liefst 8 jeugdleden zorgen?
We inmiddels officieel 14 jeugdleden hebben en er nog 2 jeugdleden aan het proefdraaien zijn?
Het jongste lid pas 5 jaar is en de oudste 11 jaar?
Toine Molenaar en Rowan Louter de vaste jeugdleiders zijn met mij.
Er nu 7 meiden spelen en 7 jongens?
De jeugd ook al 15 rondes voor de interne competitie heeft gespeeld, waarvan de uitslagen hier te vinden zijn?
We de laatste avond een snelschaaktoernooi voor de jeugdleden organiseren? En ook de clubkampioen bekend wordt gemaakt?
Toine had het zwaar tegen Alexia. Na enige onrust door de outfit van Toine, kon er gelukkig rustig verder worden gespeeld tijdens de partijen van de interne competitie. Er werden leuke partijen gespeeld, waarbij het niet altijd mat is om 20.00 uur. De kinderen beoordelen dan in overleg met elkaar en een jeugdleider wat een eerlijke uitslag is aan de hand van de stelling en de stukken op het bord.
Als jullie zelf een leuk stukje, verhaaltje, weetje of ander berichtje hebben omtrent schaken of onze club en dat geplaatst wilt hebben in de ‘Wist je dat?’, mag je dat mailen naar mij (jessicastratmann@hotmail.com)
Vrijdag 29 maart. De dag van de Brexit maar in Londen gebeurt niets. Waar wel wat gebeurde? In Hoogwoud! In Het Huis van Egmond gingen kampioenen ten onder. Een volle bak. N2 krijgt Opening ’64 op bezoek. De kampioen die zijn wedstrijden met superieure cijfers wint. N4 gaat de strijd aan met het derde van Caïssa/Eenhoorn dat even moest winnen om het kampioenschap te kunnen vieren. Het Huis was voor onze gasten een onneembare horde. Opening kreeg met 4½-3½ de eerste nederlaag voor de kiezen en Caïssa kwam niet verder dan 3-3 waarmee ze een half puntje te kort kwamen. Een volle bak dus want er werden ook nog partijen voor de onderlinge gespeeld waarin van alles gebeurde.
Nadat wedstrijdleider Marc Opening met een fles champagne had verwelkomd en gefeliciteerd kon de strijd ontbranden. Die kwam bij beide wedstrijden traag op gang. Er werd volop tijd verbruikt omdat op veel borden ongebruikelijke openingszetten verschenen. Daar stak het Vierpaardenspel bij Gerco aan het eerste bord van de vierlingen schril bij af. Herman, buurman van Gerco, maakte het wel erg bont. Bij het uitvoeren van de openingszet een vingerfout. De witte b-pion werd beroerd en moest verplaatst worden. Volgens het notatieformulier naar b6. Op het bord stond hij op b3. Ik wist niet dat je in de Svesnikov veel stukken kunt ruilen. Weer wat geleerd want Rob had het na drie kwartier voor elkaar, met een halfje als beloning. Een succesje voor de tweelingen waar Ron V met zijn b4 weer geconfronteerd met f5, daar heeft hij een hekel aan. De inleiding voor een Stonewall. Aan het derde bord van N4 zaten David en Co Buijsman weer tegenover elkaar. Niet zo lang geleden ook al in De Kreek waar David Co met een stikmat dacht uit te tellen maar we weten dat het niet zo was. Nu dan de revanche? Halverwege de avond ging het de goede kant op. De spelers van Opening werden onrustig en bij Caïssa werden de blikken somber.
Een rondje langs de onderlinge borden. Gaat het wel goed met Marc? Met alle stukken op het bord gaat de koning van Jessica op g3 voorop in de strijd en is Lucas ook weer goed bezig. Weer terug bij de externen word ik steeds optimistischer. Op veel borden is duidelijk dat de kampioen niet goed uit de opening is gekomen. Aan de andere tafel komt een sensatie steeds dichterbij. Moeder en zoon Verwey staan uitstekend. Gerard doet het ook niet verkeerd en bij Joop ziet het er rustig uit. Wat gebeurt daar? Herman brengt met 13.Ph4 voor het eerst een stuk over de derde rij. Frivool? Wat is hij van plan?
Eerst maar weer eens het interne rondje. Eric heeft Marc de dame ontfutseld en het duurt niet lang of onze kampioen valt van de Tooren. Jessica heeft de Bakkerij in de fik gestoken en Willem weet het niet te blussen. Lucas loopt blij rond. Zijn vierde overwinning op rij! “Op naar de top10”, klinkt het overtuigend.
De beslissende fase brengt volop spanning. Onze tweelingen staan op voorsprong. Richard heeft zich bevrijd en deelt het punt. Rik bekroond een gave partij met zijn doorgebroken pion op d7. Een tegenvaller. Jan speelt rustige positionele zetten. Niets aan de hand zou je denken maar ik kom bedrogen uit. De witte koningsstelling gaat aan flarden. Marcel beduvel je niet in zijn lijfvariant. Skandinavisch met Dd6: remise. Lukas offert een pion op de vijfde zet waarmee de zwarte dame onder vuur wordt genomen. Het wordt een bizarre strijd waarin hij in een hevig tijdnoodduel de boot ingaat. Even later ontsnapt Pascal uit zijn belegerde Skandinavische veste en slaat toe: 3½-3½. Aan het laatste bord heeft Ron de muur met zijn loperpaar grondig gesloopt en brengt het winnende punt op het bord. Aan de andere tafel wordt het toch nog spannend. Gerco valt van zijn paard en Herman laat het beest frivool naar f6 springen. Ziet er leuk uit, voor Caïssa. Het kost een stuk en uit. Toch naar het kampioenschap? Nee. Joop ontsnapt aan stukverlies waarna in het paardeindspel zetherhaling remise afdwingt. Gaan de Verweytjes het afmaken? David heeft de Co-ningsstelling opengebroken waarna zijn paard winnend naar binnen huppelt. Met een kwaliteit meer weet Susanne niet door het sterke pionnenblok in het centrum te breken en accepteert remise. Nog een partij. In een tijdnoodduel pakt een onverstoorbare Gerard de ene na de andere pion in het toreneindspel. Bij de oogst van +3 vindt zijn tegenstander het genoeg: 3-3. O ja. In een ver hoekje speelt Wilko onopvallend Yvo naar de nederlaag.
Er inmiddels alweer 25 rondes gespeeld zijn en we met z’n allen 570 partijen hebben gespeeld?
Daarvan eindigden er maar liefst 136 in remise! De Kuiper gaat voorbij aan de Bakker en neemt tot nu toe de eerste plaats in met tien remises.
Vier mensen hadden een bye en kozen voor een avond rust in plaats van gekwaak.
Maar liefst 497 afwezigheden zijn verwerkt en dan waren er nog eens 179 keer leden afwezig vanwege externe partijen.
Naast de clubkampioen is de ratinglijst onderverdeeld in de categorieën A, B, C & D. En waar het in de A vrij Helder is, blijkt het in de B & C nog alle kanten op te kunnen gaan. Ook de lieveling in de D is vrij zeker van zijn eerste plaats.
De vriendelijke Bakker, de Heldere man, de Kuine schaker en de nét geen erfgenaam van de in 2000 uitgestorven adellijke familie van Ingen waren samen met de Koning(in) alle avonden aanwezig en speelden daarmee maar liefst 125 partijen (intern of voor de club).
Het gemis van sommige leden Stapelde op. De Koster bleef steeds vaker thuis, misschien miste hij een warme Deken op de club of was de Laan niet meer bekend? Zijlstra & Zijlstra twijfelden nog of waren druk met werk, maar voor een rappe partij zijn ze er zeker bij. Woensel ligt wel wat ver, maar vanuit Ursem is de weg toch niet lang. Ze zijn zeker niet Klein te krijgen en sommige hebben misschien een Vriend ergens anders, maar we hopen ze toch wat vaker op de club te zien ;)!
