De nieuwe ratinglijst is uit !
Een paar enorme stijgers : David (+322), Jessica (+140), Jan Kuin (+62), Gerard (+47) en Rik (+33) maar ook wat dalers : Jasper (-58), Susanne (-40), Klaas Langedijk (-39), Piet (-36), Marco en Toine (-34)
Een remiseavond waarop het wachten was op de TATA-schuivers die ook nog een potje wilden spelen en laat aanschoven. Ja, remiseavond. Zeven van de twaalf partijen. Toch geen saaie avond. Er viel veel te beleven bij onze remiseschuivers. Harde strijd. Alleen onze twee b4-schuivers maakten het elkaar niet lastig. Na de zetten b2-b4 en b7-b5 schoven Rob en Ron het helemaal dicht en konden snel naar huis. Gedeelde smart is halve smart. Hoe anders bij Marcel en Toine die het middernachtelijk uur aantikten en toen door tijdgebrek het punt maar deelden. Jan kon zijn extra pion niet naar winst Stapelen want Lukas wenste niet de Boot(s) in te gaan. Willem praatte Jessica naar een halfje waar hij er beter aangedaan had het dame-eindspel naar winst te voeren. De borden bij Susan-Marco en Jan-Gerard. Heksenketels of chaos? Stukken vlogen in het rond. Geofferd of weggeven? Het was niet meer te volgen. Susan had veel, heel veel tijd nodig om de de geKroonde paarden er van te weerhouden om mat te geven: “Ik heb nog noooooit zolang over een zet nagedacht.” In de andere heksenketel werd het zo dol gemaakt dat beiden verdwaalden, het niet meer zagen. Toen Gerard Dh4 geen mataanval uit de Buis toverde werd tot een Kuine remise besloten. Bijna vergeten, als laatste klaar. Yvo was er ook nog. Stilletjes achter het computerscherm slaagde hij niet de muur van Soes te slopen. Ook hier een halfje als loon naar werken. Piet dacht ook de trend van de avond te volgen door Herman remise aan te bieden waarop het antwoord: “Dan krijg ik weer zoveel commentaar” waarna Herman het Zonneveld omgeploegde en een vol punt oogste.
Werd vorige week in een zee van rust en sereniteit het intern wedstrijdprogramma afgewerkt in het achterste speellokaal, deze vrijdag moesten wij aantreden in de biljartzaal. Links op de achtergrond het bestuurlijk gekwetter van Vovos, rechts het geroezemoes van de cafégangers en de piepende deur naar de hartversterkingen.
Als clubcadeau mocht de jarige Abraham Deken tegen Donald Aartswoud spelen. Er kwam een gecompliceerde stelling op het bord waar niemand raad mee wist. Remise was het vergelijk. Een chagrijnige Marc; de indeling in zijn Tata-groep bevalt hem niet ( te weinig tegenstand van niveau) toonde geen mededogen met Toine. Een open g-lijn met daarop Marc zijn dame en toren waren verstikkend voor de kale koning van Toine. Eenzelfde staaltje van schaakgeweld werd vertoond door Rik. Afgelopen woensdag was Rik aanwezig bij de masterclass van Anish Giri in de Vest. Dit heeft blijkbaar inspirerend gewerkt. Rik heerste op veld c5 en kwam een toren voor. Rowan , spelend zoals de tegen beter in wetende Lucas van Foreest tegen Carlsen, kon de opgelopen schade in de partij waar al zijn stukken als nachtwandelaars stonden opgesteld niet repareren. Exit Rowan.
Gerard , die eerder die dag in het Tata toernooi remiseerde tegen Bercis Metz, een Haarlems Hongaarse dame die een diepe indruk op hem maakte, kon nu zijn groeiende vorm tonen. In een open en aanvallende partij van weerszijde toonde Gerard geen mededogen met Piet.
Een andere vernietigende stelling stond er op het bord bij Suzanne tegen Jan. De na afloop vertwijfelde Jan had te maken met een dreigend aftrekschaak door een wit paard dat Suzanne stuk en partijwinst opleverde. In de praatschaakanalyse van Klaas tegen Klaas was te horen: “Heel stom”, “Geef je het op?”, “Je koning staat in de weg”, of “Dit gaat niet goed hoor”! Het was Klaas die aan het langste eind trok.
De langst durende partij ging tussen Herman en Marco. In een stevige positionele opening wist Herman twee pionnen voor te komen. Als gevolg van een verkeerde focus verspeelde hij die twee pionnen. Hij raakte zelfs een toren kwijt. Het zag er hopeloos uit. Toen begon Herman te schaken. Zijn sterke opgerukte pionnen wist hij twee keer te verzilveren. Twee dames. Nu valt één dame al niet mee, maar er kwam een bloedstollend eindspel op het bord. Zie diagram.
Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakdiagram te optimaliseren.
Om 00.30 uur werd door de emotioneel uitgeputte spelers het punt gedeeld.
Van de dertien gespeelde partijen eindigde er slechts twee partijen in remise.
Weekend-4-kampen :
Jos (5E) , 2de met 2-3
Susanne (8D) , 2de met 1½-3
David (8P) , 1ste met 2½-3
Dag-4-kampen :
Jan (4K) , 2de met 1½-3
10-kampen :
Peter (2E) , 4de met 5-9
Marc (2G) , 5de met 4-8 en bijna laatste in de TataToto
Nick (2H) , 5de met 4½-9
JP (3B) , 10de met 3-5 (halverwege ziek geworden)
Jasper (3J) , 9de met 1-8
Rik (5D) , 1ste met 5½-8, HOERA !!!
Gerard (7C) , 2de met 6½-9, HOERA !!
Joop (7G) , 8ste met 4-9
Jessica (8A) , 2de met 6½-9, HOERA !!
Jan (8D) , 2de met 6-8, HOERA !!
Afgelopen vrijdag werd er intern weer gespeeld en was het de mannen tegen Katrien. Onbeslist, doordat Katrien te lief was. Toine Duck luisterde goed en speelde Frans, als opening. Alleen Katrien wou dat spelen met zwart. Toch een leuke partij geworden, zie hieronder:
Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakpartij te optimaliseren.
Zoals Wilko zegt: altijd fout f6 en vanaf dan heeft Katrien beslissend voordeel. Herman Duck we willen niet met wijzen, maar hier ging het steeds minder voor team Duck. Na zet 18 krijgt Donald het nog moeilijker, het Stapelt zich zo wel op. En toen deed Katrien niet zo handig…
Tellen is wel essentieel (bleek vaker deze avond), als je denkt dat je nog een stuk achter staat is remise goed tegen het Donald Duck Team van afgelopen vrijdag.
Alleen…ja…ergens had Katrien het stuk weer terug gewonnen. Het was een
mooie partij, maar hij had nog even verder gespeeld moeten worden, compleet
verloren voor Donald dit.
Team Duck bedankt voor het spelen, Katrien wil revanche volgend seizoen! Tot die tijd zijn de mannen nét aan net zo goed als één vrouw !

David de grootste stijger van Nederland!