Er is er 1 jarig Hoera! Kun je dat zien? Het is duidelijk – we hebben een 50 jarige schaker in ons midden. De oplettende kijker herkent hem direct op de foto aan de wand, maar ook op de Abraham. Wat nog meer opvalt is hoe zijn bureau er uit ziet. Ik heb even gekeken op de website van Lands Advies voor vacatures en wil een ieder van ons met ervaring in de pensioenwereld van harte een werkgever aanbevelen waar op zijn tijd een biertje kan worden gedronken en waar wegens een overdaad aan schaakborden niet meer gewerkt kan worden. Tsja – dan hebben we het over Richard Deken! Van harte Richard! Maar leg ons ook even uit of je nu simultaans geeft op het werk of privé schaaktrainingen geeft. Hoe dan ook zien we de nieuwe leden graag tegemoet! Ook vermeldenswaardig is dat afgelopen maandag de eerste partijen voor de Westfrieslandcup zijn gespeeld. Het doel van de Westfrieslandcup is om ook de niet toppers van de Westfriese verenigingen met elkaar kennis te laten maken, maar ook zoals Co Buysman dat beschrijft om “de schaakvlam bij de kleinere clubs aan te wakkeren”. Zij hebben vaak matig bezette clubavonden en met deze visites hopen we niet alleen een extra potje te kunnen schaken, maar ook om deze verenigingen in de schijnwerper te kunnen zetten. Waar Co schrijft dat er geen individuele ranglijst is maar een verenigingsklassement, zie ik toch vooral kansen om een extra partij te spelen tegen een gelijkwaardige tegenstander en andere verenigingen te leren kennen. Rob Koster en Lukas Bos hebben deze kansen voor Aartswoud verzilverd. Rob en Lukas speelden beide op deze avond twee partijen tegen respectievelijk Nico Reus (Degoschalm / Revanche) en Lucas Reinold (de Groene Zes). Het speeltempo was 45 minuten p.p.p.p. zonder bonus. Uiteraard dan een keer met wit en een keer met zwart. Volg voor een volledig verslag van Co Buysman deze link naar de website van Caïssa Eenhoorn. Waar Lukas een punt heeft gehaald (en volgens het verslag een tweede net heeft mis gelopen) heeft Rob het nu nog tegen de ervaring van Nico Reus moeten afleggen. Dat zal vast nog eens veranderen. Ik heb vernomen dat Rob wel eens een partijtje met Richard schaakt, dus dat gaat wel goed komen. Tenslotte kan ik uit betrouwbare bron melden dat er op korte termijn gekeken wordt of we in Westfries samenwerkingsverband ook schaaktrainingen kunnen vorm geven. Het beproefde concept van Caïssa wordt voor Westfries gebruik overgenomen. Daarbij wordt gemikt op zowel een training voor aspirant leden om het spel te leren als een training om van beginnende schakers clubschakers te maken, die zich staande kunnen houden in een Westfriese competitie. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd – wordt vervolgd!
De kerstvakantie is inmiddels voorbij. En het nieuwe jaar alweer begonnen, rondom de feestdagen waren er diverse toernooien waaraan deelgenomen kon worden en door sommige Aartswouders is ook het eerste toernooi van 2019 alweer gespeeld! 22 december vond in Schagen het Kersttoernooi (snelschaken) plaats. Waar Rik, Marc en ikzelf op het laatste moment nog meededen, na veel overtuiging van Rik. De locatie van Magnus is voor vele wellicht bekend, ikzelf had nog nooit in een atoombunker geschaakt. Aan een pinpas heb je hier helemaal niets (had ik kunnen bedenken), gelukkig was Marc zo lief dat ik mijn kopjes thee op zijn bonnetje mocht bestellen. Het toernooi was goed bezet en de ruimte was dan ook beperkt. Er werden uiteindelijk 13 rondes gespeeld met vijf minuten op de klok, zonder increment. Hing Ting Lai werd de winnaar van het toernooi. Chocolade was er voor de jeugd en de best vrouw (ikzelf). Marc en Rik wisten beide 7 punten van de 13 te behalen en werden daarmee respectievelijk 14e en 18e. Ik zelf behaalde 6 uit 13 en werd daarmee 32ste. Na een geslaagde middag, sloten we af bij de Chinees en ‘ientje’ toe bij Louis met Warner en een delegatie Purmerenders. Alle uitslagen zijn hier terug te vinden. Daarnaast vond natuurlijk het alom bekende toernooi in Andijk plaats op 29 december! Elk jaar strijden diverse viertallen daar om een felbegeerde (slagroom)taart. Met 18 deelnemende teams was het toernooi goed bezet. SC Aartswoud werd vertegenwoordigd door maar liefst vier teams! Tot laat in de avond (of vroeg in de ochtend) werd er nog gediscussieerd over teamindelingen en teamnamen. Jeroen en Marc hadden hierdoor een zeer korte nacht, wat te merken was in de eerste ronde. Gelukkig speelden ze niet alleen, maar in een team. Jeroen herstelde zich na wat kopjes thee, Marc maakte zijn belofte om punten te scoren in de laatste rondes niet helemaal waar. Zeker de laatste ronde liet hij afweten tegen Yong Hoon de Rover. Michel en Susanne vormde samen met hun kinderen, David, Aranka en Aron een team (als 14e geeindigd). De dag ervoor heeft David nog gestreden om het Westfries jeugdkampioenschap, evenals Aranka en Aron. ’s Avonds vond het kersttoernooi plaats van SC Aartswoud en de volgende dag weer vroeg uit de veren om in Andijk punten te scoren en te genieten van de goed verzorgde lunch en gezelligheid. Een druk schaakweekend voor de familie Verweij! Daarnaast vormden Rob Bijpost, Lukas Boots, Wilko van de Gracht en een schaakvriend van Wilco, Hans Kooter een team (twaalfde). Rob Bijpost heeft ergens een remise gescoord tegen een héle goeie speler, waardoor zijn dag al geslaagd was. Romke en Pascal Zijlstra streden samen met Bob Klein en Jan Stapel (achste). Bob Klein was de avond ervoor bereid gevonden om mee te doen, nadat Rowan Louter het afliet weten aangezien er blauwe schoenen gekocht moesten worden. Marc Helder, Jeroen Bakker, Rik van Ingen en ikzelf waren het beste team (de familie Verweij hebben we niet getroffen, van de andere Aartswoud-teams genadeloos gewonnen) en we eindigden op een vijfde plek! Ondanks deze overmacht aan Aartswouders vielen we buiten de prijzen. De winnaars waren Warner de Weerd, Jerrel Thakoerdien, Danny de Ruiter en Yong Hoon de Rover. De laatste ronde ging het team van Marc Helder de strijd nog met ze aan, maar dat maakte voor de punten en de overwinning reeds niets meer uit. Ook hier werd de (voor sommige vermoeiende) schaakdag door diverse schakers afgesloten bij de Chinees in Andijk. Het eerste toernooi van 2019, waar Aartswouders aan meededen was het rapid Kaaskoppentoernooi in Alkmaar op 6 januari. Een gezellig rapidtoernooi, waar naast prijzen voor de beste spelers, diverse ratingprijzen en geluksprijzen te winnen zijn. Vorig jaar deden er nog 72 deelnemers mee, dit jaar waren dat er toch wat minder met 61 deelnemende schakers en schaaksters. Toine Molenaar moest helaas heel veel leren en kon niet meedoen en ook Rowan Louter zou zich druk gaan bezighouden met de studie. We verwachten natuurlijk wel resultaten nu heren! Marc Helder wist slechts 50% te scoren en eindigde daarmee ver onder Rik van Ingen die 4,5 punten wist te behalen van de zeven. Lukas Boots behaalde drie punten en ikzelf verbeterde mijn score van vorig jaar met 100%. Toernooiwinnaar werd Liam Vrolijk, die daarmee Hing Ting Lai van de troon verstootte, de toernooiwinnaar van vorig jaar. Tweede werd dit jaar evenals voorgaand jaar Manuel Bosboom en Hing Ting Lai moest genoegen nemen met een gedeelde derde plek met Danny de Ruiter en Frank Agter. Alle uitslagen zijn hier te vinden. Na de afgelopen keren Chinees te hebben gegeten, was het tijd voor wat anders en sloten we het eerste toernooi van het nieuwe jaar met een aantal schakers af bij de Italiaan/pizzeria. Hét komende toernooi waar we vele Aartswouders zullen tegenkomen is natuurlijk het Tata Steel Chess Tournament. Ik wens iedereen die meedoet daar alvast veel succes en plezier!    
Van de week kreeg ik een enthousiaste email met een uitvoerig verslag van de prestaties van onze jongste leden, die ik hier naar vrije interpretatie deel. Robin, Niels en Rosa Smit hebben afgelopen zaterdag mee gedaan aan een GrandPrix wedstrijd in Sint Pancras. En niet onverdienstelijk! Alle drie kwamen al bekende gezichten tegen, maar ook nieuwe tegenstanders. Robin heeft revanche genomen voor zijn vorige deelname en wist een mooie tweede plaats te behalen in groep 9! Gefeliciteerd! Hij wist uiteindelijk 5,5 van de 7 punten te behalen. Zijn broertje Niels Smit zat dit keer een groep hoger, in groep 12 en had erg sterke tegenstanders. Toch wist hij toch mooi twee punten uit zes te behalen. De laatste partij was voor zowel papa als Niels erg spannend. De tegenstander gaf hem één keer de ruimte om de aanval over te nemen en daar werd goed gebruik van gemaakt door Niels. Dat is toch fijn de dag afsluiten, met een mooie winstpartij! Rosa laat op de club al zien geen moeite te hebben om goed na te denken en geen overhaaste zetten te spelen. Doordat er zonder klok wordt gespeeld in de laatste groepen, en Rosa haar tijd neemt, werd de partij erg lang. De tafelleider besloot daarom dat de partij uitgespeeld werd met een klok, wat gebruikelijk is. Alleen dat was wel even wennen en schrikken voor Rosa, gelukkig was daar haar vader om haar te troosten en te motiveren. Zo kon ze vol goede moed aan de derde ronde beginnen met al anderhalve punt op zak. En dat deed ze verder heel goed! Ze bleef ongeslagen en ook in de strijd om de winst van de groep was ze onoverwinnelijk. Haar tegenstander had ook nog alles gewonnen, maar Rosa bleef geconcentreerd en wist de fouten van haar tegenstander af te straffen. Deze was zwaar onder de indruk en begon steeds meer fouten te maken. Schaakmat volgde daarna snel. Groepswinnares Rosa met 6 uit 7 (inclusief bye)! Gefeliciteerd! Wat een geslaagde dag voor de familie Smit en wat een mooie resultaten! SC Aartswoud is goed vertegenwoordigd en we gaan zoals vader Ronald aangaf nog veel van deze drie horen!   Alle uitslagen zijn hier te vinden: http://winterkoning.chett.org/inset/gpa2019/Uitslagen.pdf

Westfries kampioenschap Jeugd

Posted by Jessica on  30 december 2018
0
Afgelopen vrijdag 28 december vond het Westfries kampioenschap Jeugd plaats in Zwaag. Vorig jaar werd David Verweij daar kampioen en dit jaar probeerde hij die titel te verdedigen. Hij verloor in de tweede ronde van het jeugdtalent Mason Brouwer van Caïssa-Eenhoorn, die met de AB-groep mocht meespelen (D-groep officieel). Later volgde nog een remise tegen, Kevin de Rooij, waardoor de titel in gevaar kwam. Helaas verspilde hij daarna alle kansen op de titel door te verliezen van Jelle de Jong, eveneens Caïssa-Eenhoorn speler en de nieuwe Westfries jeugdkampioen! Wie weet volgend jaar revanche…? In de E-categorie, kwam Aartswoud met drie jeugdspelers uit. Voor Isa Cools was het haar eerste toernooi en dat was best spannend! De eerste ronde begon goed met een remise! Daarna volgden twee rondes tegen mede-Aartswouders Julia en Sophia Stratmann. Sophia scoorde haar eerste punt tegen Isa. En Isa won weer netjes van Julia! Julia scoorde de eerste drie rondes één remise, maar na de bye in de vierde ronde ging het beter en wist ze nog twee punten te scoren. Één daarvan tegen een voor Aartswoud ook niet onbekende jeugdschaker, Aron Verweij! Sophia wist de meeste punten te behalen in de E-groep van de Aartswouders en eindigde met vier punten op een zesde plek. De meiden hebben een erg leuke en gezellige dag gehad en vermaakten zich samen met Liz Manshanden van Caïssa-Eenhoorn prima. Naast het schaken werd er veel buiten gespeeld, gevoetbald en gekleurd. Liz verzorgde ook nog even het kapsel van Sophia. Een bye is ook leuk Even ontspannen Wachten op de prijsuitreiking Jelle & David Alle deelnemers Alle uitslagen zijn hier te vinden.

Kerstsnelschaken

Posted by Jessica on  30 december 2018
0
Afgelopen vrijdag was het jaarlijkse kerstsnelschaak toernooi van SC Aartswoud. Er waren weer vele prijzen in natura. Hieronder de foto’s en de uitslag (die ook onder het kopje Intern, Kerstsnelschaken te vinden is). Namens het bestuur wensen we iedereen een goede jaarwisseling en een mooi schaakjaar toe!  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *