Afgelopen zondag 18 november kon er aan twee toernooien worden meegedaan. Schaakvereniging Waagtoren organiseerde voor de derde keer Het-Niet-Zo-Heel-Snelschaaktoernooi. In Amstelveen vond het CNE NK Rapid plaats en gelijktijdig was er een rapidtoernooi, een jeugdtoernooi en de kwalificatie voor het NK-jeugd vond eveneens plaats afgelopen weekend.
David Verweij deed mee aan de kwalificatie voor het NK-jeugd in de b-categorie, op basis van rating was hij als 22ste geplaatst van de 24 deelnemers. Er moesten zeven rondes gespeeld worden van 55 minuten plus 10 seconden increment per persoon per partij. In de B-groep waren drie kwalificatieplekken voor het NK-jeugd beschikbaar.
David wist 3,5 punt te behalen en behaalde daarmee een TPR van 1665! Een mooi resultaat voor de eerste deelname in een sterk bezet jeugdtoernooi. Hij had remise kansen tegen Gillian Honkoop (2020) en tegen de winnaar, maar helaas blunderde hij. Hij belandde net buiten de top 10 en eindigde op een 11e plaats. Hij hoopt de stijgende lijn in zijn spel vast te houden en gaat waarschijnlijk in januari nog een poging wagen op het volgende kwalificatietoernooi!
In Alkmaar konden geen kwalificaties worden behaald, wel leuke partijen, gezelligheid en één Aartswoudsduo viel zelfs in de prijzen! Het-Niet-Zo-Heel-Snelschaaktoernooi had vorig jaar nog 28 teams die meededen, waarbij het toernooi gedomineerd werd door Hing Ting Lai en Manuel Bosboom. De eerste editie waren er zelfs 38 team en ook toen was Manuel Bosboom de winnaar van het toernooi, toen met Tobias Kabos. Dit jaar waren er slechts 18 koppels, laten we hopen voor de Waagtoren dat de tendens niet doorzet en er volgend jaar 8 teams zijn!
Ondanks dat er minder deelnemers waren, was het niet minder leuk! Er wordt in tweetallen gespeeld en ieder krijgt 10 minuten per partij per persoon. Wilko van der Gracht en ik speelden samen en Marc Helder speelde voor de derde keer samen met Erik Jostmeijer.
In 2016 werd de tiende plaats behaald in een sterk speelveld. In 2017 werd het resultaat van voorgaand jaar geëvenaard en werden ze weer tiende. Dit jaar was er enige overtuigingskracht nodig van Marc om Erik mee te laten spelen, na lange tijd niet gespeeld te hebben. Toch was hij niet al zijn schaakkennis verloren. Marc vlagde Jos Vlaming en Erik wist van de broer van Jos te winnen. Colin Stolwijk verloor een punt aan Marc, die vorige week nog met een 100% score won in Volendam. Dit jaar werd de zesde plek behaald.
De eerste ronde was wederom een krachtsinspanning tussen de Aartswoudse schaakrivalen Marc en Wilko. Sinterklaas en Piet strooide zondag in het land op verschillende plekken met pepernoten, Wilko doet dat met stukken als hij tegen Marc speelt. In de interne rapid ronde gaf hij zijn toren weg, Volendam…daar hebben we het maar niet meer over en ook in Alkmaar gaf hij een stuk weg. Erik moest nog in zijn spel komen en ik kreeg een betere stelling met twee pionnen voor, helaas voor mij had hij wel de snelheid van zetten en denken, waardoor ik door mijn vlag ging.
De tweede ronde kwamen we daarom op het laatste bord te zitten even leek het erop dat Boots toch stiekem meedeed op het laatste moment, maar het bleek om zijn schaakpartner tijdens het kroegloperstoernooi in Alkmaar te gaan, Arie Boots (geen familie). Wilko won, naar verwachting en ik speelde iets te aanvallend, alles zou mat gaan, helaas mocht de tegenstander ook nog een zet doen en bleef het remise na zetherhaling.
In de volgende rondes won Wilko al zijn partijen en ook ik sprokkelde nog twee punten erbij en door een relatief klein deelnemersveld kun je dan zomaar op bord één terecht komen! We speelden tegen Colin Stolwijk en Warner de Weerd. Helaas gingen de punten aan onze neus voorbij! Gelukkig won Wilko daarna weer al zijn partijen, want bij mij konden geen punten meer worden bijgeschreven. We werden in het eindklassement negende en ontvingen de ratingprijs tot 1700!
De overtuigende winnaars Colin Stolwijk en Warner de Weerd, de tweede prijs was er voor Cas Kok en Richard Schelvis (Wijkertoren) en de verrassende derde plek ging naar Ton Fasel & Rob Spaans. Nadat de prijzen waren opgehaald zijn we nog even in Alkmaar uiteten geweest met de nummers twee van het toernooi. Het werd Brasserie de Ritsz, waar we na het kroegloperstoernooi in Alkmaar ook gegeten hadden. Dit keer was de binnentuin dicht, vanwege de kou, maar binnen was het prima zitten. Discussies over schakende vrouwen, schakende kinderen, het toernooi, schaken en goed eten, maakten er weer een prima afsluiting van het toernooi van. Terug naar het café Huis van Egmond, waar de Aartsrivalen vanochtend waren opgehaald door mij, nog even de resultaten delen met Louis en nog eentje toe en dan was een mooie schaakdag weer voorbij!
Lady’s Night in ronde 10 waarbij de Indische Koning van Susanti het licht snel uitdeed bij Jessica. Toine ging kopje onder toen de gracht van Wilko veranderde in een kolkende Wolga. Op de avond dat Oranje van Frankrijk won was ook Marco de winnaar in een Franse slag. Zijn dartel over het scherm dansende figuren dreven Soes naar wanhoop en overgave. Marc moest hard werken om Ron Van Putten er onder te krijgen maar het extra pionnetje deed zijn werk waardoor Marc de niet spelende Jean-Paul van de eerste plaats verdreef. Slechts een remise deze avond. Joop kon de Hollandse muur Van Peter C niet slopen waarna de dichtgeschoven pionnenstelling alle activiteiten smoorde. Extern is Aartswoud de weg kwijt. De laatste weken wordt er alleen maar verloren. Dinsdag ging het N1-team kansloos ten onder in Alkmaar (5½-2½), de derde keer dat Waagtorens niet te slopen bleken. Nu kwam GZ/Schaaklust op bezoek voor de strijd met N2. Het werd een bizarre strijd met een onwaarschijnlijke afloop. Nadat de laatste partij, aan het eerste bord verloren door tijdsoverschrijding van Michel in en moeilijke stelling, kwam Jaap Gorter vragen of hij het formulier mocht zien om te zien hoe groot de nederlaag was uitgevallen. “Hoe kan dat nu? ”was de verbaasde reactie toen hij zag dat er winnende cijfers van 3½-4½ voor Schaaklust genoteerd stonden. Tja, dat had anders kunnen aflopen als niet Ron V en Rob B…?
Afgelopen zaterdag vond de 15e editie plaats van ‘Schaken op de Dijk’ in Volendam. Met 58 deelnemers was de opkomst een stuk lager dan vorig jaar, alleen dat mocht de pret niet drukken!
We moesten allemaal vroeg op, Joop Brands ging op eigen gelegenheid heen vanuit Hoorn en Marc en Wilko werden rond de klok van negen uur opgehaald door mij. Vanaf het parkeerterrein is het nog ongeveer tien minuten over de dijk met klinkertjes lopen naar de speellocatie. En de gemiddelde schaker zal deze tip niet nodig hebben, maar laarzen met naaldhakken is dan geen aanrader!
De hoofdgroep van 18 deelnemers speelden zeven ronden Zwitsers, de overige deelnemers speelden in achtkampen. Iedereen kreeg 15 minuten plus 5 seconden increment en in alle achtkampen waren er prijzen voor de beste drie.
Joop Brands startte voortvarend in groep C met twee uit twee. De derde ronde had hij vrij, omdat één van de deelnemers plotseling moest vertrekken. Extra lang pauze voor Joop Brands, dus genoeg tijd om een lekkere paling te halen voor zijn vrouw! Helaas kwam er na de pauze slechts één puntje bij. Hij viel net buiten de prijzen, gelukkig wordt iedere deelname beloond met een makreel, dus kwam hij niet met lege handen thuis.
Wilko en Marc speelden in de hoofdgroep en ondanks slechts een paar (halve) uurtjes slaap ging Marc goed van start. Voor de pauze werden twee van de drie punten behaald en ook Wilko wist twee punten binnen te halen voor de pauze.
Na weer allebei een winstpartij in de vierde ronde, mochten de twee toppers van Aartswoud het tegen elkaar uitvechten. Wilko werd zenuwachtig van coryfee Jan Stapel die inmiddels langs was gekomen om te komen kijken en de partij kritisch in de gaten hield. Wilko kwam niet goed in zijn spel en Marc kon een vierde overwinning op zijn naam schrijven.
Hierdoor speelde Marc de voorlaatste ronde op bord één tegen Colin Stolwijk. En ondanks het verlies van Wilko, speelde hij op bord twee, tegen Piet Pelen. Helaas was de uiteindelijke toernooiwinnaar Colin oppermachtig en won (hij scoorde 7 uit 7!). Ook Wilko had het moeilijk tegen Piet Pelen en verloor van de uiteindelijke nummer twee van het toernooi.
Jan Stapel vertrok weer richting huis en Wilko ging meteen beter spelen, de druk van het presteren onder het toeziend oog van Jan was weg. De laatste ronde pakte hij nog een punt mee tegen ex-Aartswouder Peter Holscher. Marc zei net ik speel vast tegen Danny of…toen de nieuwe ronde werd omgeroepen en hij kreeg gelijk. Helaas geen punten meer.
Marc en Wilko eindigden allebei op vier uit zeven in de hoofdgroep en werden daarmee gedeeld vierde! Ikzelf speelde in de laatste groep en behaalde 5,5 uit 7 punten en werd daarmee tweede.
Na afloop moest het succes natuurlijk nog even gevierd worden met een etentje om het prijzengeld weer op te maken. Volendam hadden we nu wel gezien, op naar Medemblik om daar wat te eten. Onverwachte gespreksonderwerpen voor mannen & schakers in de auto, bijzonder eetgewoontes, een leuk restaurantje uitgezocht door Wilko, met lage deurposten bij de toiletten waar je je niet één, maar meerdere keren je hoofd tegen kan stoten, goed eten en gezelschap zorgden ervoor dat het nog lang gezellig bleef!
Hoog bezoek voor onze tweelingen. Niet alleen de Amsterdamse volgelingen van godin Caïssa kwamen op bezoek, ook Abraham kwam langs. Met een grote slagroomtaart voor Jasper die tot het gilde der vijftigers is toegetreden. Het mooiste cadeau voor onze kopman was echter de 5-3 overwinning op een team dat op papier een overdaad aan ratingpunten bezat. Er gebeurde meer bijzondere dingen in het volle Huis. Wedstrijdleider Marc had in de aanloop naar deze middag veel afberichten te verwerken maar slaagde er in om zestien spelers achter de borden te krijgen. Zestien? Ja, het eerste speelde ook. Consequentie was dat er geen wedstrijdleider voor handen was. Ilona als toeschouwer? Nee, wedstrijdleider! Niemand durfde problemen te veroorzaken en met groeiend plezier vulde zij het wedstrijdformulieren met steeds meer punten. Aan de eerste zes borden werd niets verloren. Jessica en Herman, weer bereid om om aan te schuiven, kregen het aan de laatste twee borden na goed gespeelde openingen zwaar. Kwaliteitsverlies luidde de ondergang van Jessica in. Herman hield lang stand maar een tussenzetje ontnam het de remise in een toreneindspel. Deze nullen waren inmiddels ruimschoots gecompenseerd. Rik en Toine pakte n de punten en toen Jasper een lastige stelling in remise omtoverde, hij kon zijn lief niet teleurstellen, kwam winst in zicht. Peter zag zijn Russisch remise-aanbod geaccepteerd waarna Lukas ons op een score van 4-3 bracht. Michel moest het karwij afmaken. Was zijn kwaliteit voldoende om het overwicht aan pionnen te weerstaan? Remise was voldoende maar dat was niet meer aan de orde. Zijn tegenstander moest winnen om er nog een punt voor het team uit te persen. Tevergeefs. Michel liet zich niet gek maken, liet zien dat de zwarte matdreiging schijn was waarna zijn torens de overdaad aan zwarte pionnen ophaalden waardoor de overgebleven witte pion een dodelijk wapen werd. De taart kon aangesneden worden en Ilona mag blijven, onze Caïssa!
O ja, het eerste kreeg de derde Waagtoren niet plat. Heb er weinig van gezien, alleen het slot. Drie partijen met wederzijds moeilijke stellingen waarin een kleine overwinning leek. Jan hield een paard over maar slaagde er niet uit de penning te komen waardoor een potremise staan toreneindspel resteerde met allebei pionnen op g en h. Jeroen liet zijn dat hij de regels van de tegenvelden kent waardoor de overgebleven zwarte pion niet kon promoveren. Dat waren vier punten. Daar bleef het bij. Rowan was de hele partij met een ingekapselde slechte loper aan het overleven maar moest uiteindelijk wel bezwijken onder steeds groter worden druk: 4-4.
Wat een mooi begin, 12 enthousiaste kinderen stonden vrijdag 2 november om 19 uur klaar om te beginnen met de eerste schaakles!
Toine en ik waren er als jeugdleiders en ook Herman was er ter ondersteuning. Jan Stapel kwam ook even kijken naar het talent van de toekomst. De kinderen werden in twee groepen verdeeld en kregen allemaal een boekje voor de eerste lessen schaaklessen.
Alle kinderen hadden al wel de basis van het schaken geleerd en wisten hoe de stukken gingen, omdat het niveau natuurlijk nog lastig in te schatten is zijn we maar gewoon begonnen! We hebben dit keer gekeken naar veilig aanvallen en de kinderen konden op het bord de voorbeelden neerzetten of meteen het diagram maken. Sommige hadden duidelijk al wat ervaring en vlogen door de opgaven, andere zochten samen naar de oplossing door de stelling op het bord te zetten en kwamen er samen of na aanwijzingen ook al goed uit.
Daarna gingen ze een spelletje spelen, waarbij de een alle pionnetjes kreeg en de andere alleen een paard; doel zoveel mogelijk pionnen aan de overkant krijgen of slaan!
Rond half acht begonnen we met de interne competitie voor de jeugd en dat was natuurlijk erg leuk! Nu mocht er een échte partij tegen iemand anders gespeeld worden!
Robin speelde zijn eerste partij tegen Julia, die beide al wat schaakervaring hebben. Robin speelde de opening verrassend goed en wist al snel de partij naar zijn hand te zetten en won daarmee zijn eerste partij.
Ook Harm wist te winnen van Max en Quintin won uiteindelijk van Rosa, die een hele lange partij speelden! Alexia en Isa speelden heel leuk tegen elkaar, waarbij Isa wist te winnen.
Er werden ook remises (half punt voor beide) gespeeld door Sophia en Niels, Sophia stond beter met een dame tegen een toren, alleen dat uitspelen is nog lastig! Uiteindelijk ruilde Niels zijn toren voor de dame van Sophia en werd het remise (er is geen mogelijkheid om mat te zetten met twee koningen nog op het bord).
Duuk had een mooie partij tegen Jet, maar wist niet mat te zetten en de partij eindigde in pat (er zijn geen stukken die nog gezet kunnen worden en de koning staat niet schaak), waardoor beide ook een half punt scoorde.
De ranglijst van de jeugdcompetitie is hier te vinden.
Tot vrijdag 9 november bij de volgende les!
