Derde donderdag in november. Vogeltjesavond. Schaken rond de bar, schemerig, maar sfeervol licht. Rustgevend gekwetter van de vogeltjes, in hun kooitjes wachtend op de dingen die komen gaan. Het leverde een vredige stemming op, resulterend in veel remises. Marc, Toine, Soes en twee Klazen begrepen het niet en wonnen. Soes is het vergeven. Thuis in Frankrijk achter het scherm kon hij de sfeer niet proeven en daar werd Jessica slachtoffer van. Een drukke week met veel externe wedstrijden maar wederom weinig succes. Winnen, hoe doe je dat? Extern succes is tot nu toe schaars. Evenals Schaakmat 2 troffen onze drielingen een op papier zwakkere tegenstander maar dat is geen garantie voor de winst. Werd het tegen de Langedijkers nog gelijk daar was in Warmentuut geen sprake van. Een nederlaag met 4-2. Verbazing bij de thuisploeg: “Hebben wij gewonnen?” Tja winnen hoe doe je dat? Hans kwam al snel melden dat hij het punt gedeeld. Daarna drie nederlagen op rij. Piet, Marco en Klaas hadden hun avond niet. Daarmee was het resultaat aan de twee topborden niet meer van belang. Ron voerde de druk zo hoog op dat zijn tegenstander de problemen niet meer aan kon, een toren liet instaan en opgaf. Onze enige winstpartij. Peter C belandde in een lopereindspel dat ondanks een pluspion niet te winnen was. De zwarte koning sloot de weg naar winst af. Dit zou niet de enige nederlaag zijn deze week. Dinsdag werd het bekerviertal in Haarlem door op hol geslagen Witte Paarden met 4-0 onder de voet gelopen. Donderdag werden de vierlingen slachtoffer van een Schaaklustig GZ 2 dat met 4½-1½ won. Alleen Joop won, Jan K was goed voor het halfje. Zaterdag schoven een en twee aan met slechts winst (3-5) voor onze trots. Het tweede wacht nog steeds op de eerste winst (5-3). Jessica verhaalt hoe het met deze teams is vergaan.

NHSB meisjeskampioenschap

Posted by Jessica on  25 november 2018
0
Zondag 25 november vond het meisjeskampioenschap voor de D categorie plaats. Sophia en Julia Stratmann deden hier net als voorgaand jaar aan mee. Waren er vorig jaar slechts acht deelnemers, dit jaar was er een stijging van 50% zoals Gilles Provoost meedeelde en waren er 12 meisjes die de strijd met elkaar aangingen. De nummers één en twee mogen bij het Nederlands Kampioenschap wat later dit jaar in Rijswijk plaatsvindt meedoen. Naast de zusjes Julia en Sophia deden ook de zusjes Amelia en Sophia Jonkman mee en waren er dit keer zelfs twee deelneemsters uit Hoofddorp. Sommige meisjes hadden nog nooit aan een toernooitje meegedaan, anderen waren al zeer ervaren toernooispeelsters. Iedereen kreeg 20 minuten en 5 seconden increment per partij per persoon. Dat bleek voor deze jeugdige speelsters een eeuwigheid te zijn en er was slechts één partij gedurende de hele dag waar de volle tijd bij werd benut. De eerste ronde werd vlot gespeeld en binnen een paar minuten waren de eerste partijen al afgerond. De tweede ronde werd er al iets langer nagedacht, maar door de vlag zullen de meiden niet gaan. Mat zetten is voor sommige meisjes nog een uitdaging en er eindigen meerdere partijen in een pat of remise stelling, nadat de mat met een toren en een loper bijvoorbeeld niet gevonden wordt. Amelia en Sophia Jonkman gaan voortvarend van start met ieder twee punten de eerste ronde en weten dit de rest van het toernooi vast te houden. Ook Lotte van Mispelaar die voor het eerst meedeed behaalde twee punten in de eerste twee ronde, helaas breekt de spanning van een eerste toernooi haar op en besluit ze de laatste twee rondes niet meer mee te spelen. Na de eerste ronde waren er wat problemen met Sevilla, gelukkig weet ik inmiddels ook hoe het werkt en kon ik Gilles en Ben uit de brand helpen, waarna ik de taak uitslagen invoeren en uitprinten toegedeeld kreeg ;). De meiden konden snel weer hun volgende ronde spelen. Alle meisjes werden goed in de watten gelegd door Gilles en Ben, de pepernootjes, schuimpjes en consumptiebonnen maakten de dag weer een groot feest. Daarnaast lekker met elkaar schaken, spelletjes spelen en af en toe buiten een rondje rennen of Donald Ducks lezen. Leeftijd en schaaktalent maakt niets uit, samen kleurplaten maken, dansen of lekker spelen maakte het sowieso gezellig! Ook verdriet en teleurstelling na de partijen hoorde erbij. Gelukkig waren daar de papa’s, mama’s of grootouders om een knuffel te geven. De schakende ouders speelden nog wat partijtjes tegen elkaar en er waren uiteraard weer tosti’s, broodjes knakworst en ander lekkers te krijg. Een geslaagde dag voor de deelneemsters met een hoop gezelligheid. Julia behaalde uiteindelijk drie van de zeven punten en Sophia speelde twee remises. Iedereen ging naar huis met een medaille en de eerste vijf kregen zelfs een beker! Amelia en Sophia Jonkman werden eerste en mogen naar het NK! Voor alle jeugdleden: vrijdag 28 december vind er eveneens in Honky Tonk het Westfries jeugdkampioenschap plaats georganiseerd door Caïssa-Eenhoorn! Voor meer informatie zie hier. Je kunt je opgeven via Robbert van Dijkhuizen (jeugd@caissa-eenhoorn.nl) (je dient wel woonachtig te zijn in de schaakregio of uit te komen voor een Westfries club).  

(Uit)Hoornse spelen

Posted by Jessica on  25 november 2018
0
Afgelopen zaterdag werd er door 16 Aartswouders gestreden in de KNSB competitie. Zowel het eerste als tweede speelden uit. Het eerste mocht naar Uithoorn en het tweede had bijna een thuis wedstrijd bij Caïssa-Eenhoorn in Hoorn. Toine vond het stukje de Weere –Abbekerk wel ver genoeg om de kou te trotseren en reed mee met mij. De afslag naar Hoorn-Noord was afgesloten wist hij te vertellen, waardoor we nog op tijd konden afslaan bij Wognum en mooi op tijd aankwamen bij de Kreek. Peter Couwenhoven was minder op de hoogte van de afsluitingen en kwam even na de start van de wedstrijden aan. Zijn tegenstander had reeds de eerste zet gespeeld en Peter wist niet te winnen. Lukas is bijna langer onderweg geweest, dan dat hij speelde! De meeste waren nog bezig met de opening, toen hij het eerste punt al scoorde tegen Vladimir Bartels. Ook Rik van Ingen ging snel en vlot van start tegen Gijs Leene en al heel snel waren de meeste stukken afgeruild. Het kwam neer op een toreneindspel, waarbij de verwachting was dat het remise werd. De laatste externe wedstrijden keren wist Rik te verbazen door toch te winnen, dus wellicht was er nog een kans. Hij maakte echter een misrekening en de winst ging naar Gijs. Rob Bijpost, onze redder in nood deze keer, speelde een lange partij tegen David Groen. Even leek het erop dat er een remise zou worden bijgeschreven, maar Rob wist toch de winst te behalen! Ik zelf speelde tegen Sander Koning met zwart. Ergens is het fout gegaan…. Toine kwam niet lekker uit de opening en moest de hele partij proberen dit te herstellen, wat helaas niet lukte. David dacht dat hij een ruil kon doen, echter er was een tussenzetje van zijn tegenstander Piet Aardenburg waardoor hij een stuk verloor en daarmee de winst aan zijn neus voorbij zag gaan. Jasper moest ’s avonds nog een wedstrijd fluiten voor handbal en kon daar ruimschoots op tijd wezen, nadat hij Robbert van Dijkhuizen weggespeeld had. Helaas 5-3 verloren! In Uithoorn ging het beter, daar was slechts één verlies partij, de clubkampioen van de afgelopen jaren wist geen punt te scoren. Tijdens het eten bij de Chinees werd er nog over gediscussieerd, maar hij mag de volgende ronde toch weer meedoen werd er besloten. Coach Jan Stapel kon tevreden zijn met de resultaten van het eerste team. Het bleef nog lang gezellig in Uithoorn. Rowan deed nog even een woordje in het restaurant en sloot de avond af met de woorden: wie toegeeft, geeft op! “Wat gaan we het tweede team sturen Rowan?” “Wel iets leuks!” “Broccoli is niet lekker” “Of iets met moeilijke woorden” “…. “Dat er een dissonand was” “……..”     De volgende wedstrijd is op 15 december en weer een thuiswedstrijd voor beide teams!

Rondebloemen!

Posted by Jessica on  24 november 2018
0
De eerste tien rondes zijn alweer gespeeld en de snelste stijger was David! Eindigde hij vorige jaar nog op de 32ste plek, nu staat hij op de 11e plek! Gefeliciteerd!  Hans Groot stond op de tweede plek en steeg van plaats 32 naar 19 de eerste tien rondes. Ook Gerco steeg veel, hij heeft echter maar twee partijen gespeeld (van plaats 24 naar 7). Ook Jan Kuin heeft dit jaar een stijgende lijn en eindigde op de derde plek (van 37 naar 22). Heren, succes de komende tien rondes! We gaan zien of deze stijgende lijn zich blijft doorzetten of gehandhaafd kan worden.  

Gezellig uurtje met de jeugd!

Posted by Jessica on  19 november 2018
0
Afgelopen vrijdag was alweer de derde les van de jeugd! Zelf was ik al vroeg aanwezig en daar drentelden de jongste toekomstige schaaktalentjes al rond, café eigenaar Louis had zijn kleinkinderen gezellig op bezoek! Julia, Sophia en Alexia vermaakten zich wel met de kleintjes en hielpen daarna met het klaarzetten van de borden en stukken. Deze avond waren er 12 enthousiaste kinderen, de logés van Jet & Harm deden ook gezellig mee. Rond de klok van zeven uur begonnen, de allerjongste zaten bij mij in het groepje en leerden schaak zetten. Quintin had vorige les gemist en kreeg uitleg over mat, dat hij al heel goed doorhad en vlot werden de opgaven gemaakt. Ook in zijn partij later tegen Niels wist hij op de juiste manier mat te zetten. Niels verloor daarmee helaas. Rowan  en Toine kregen de andere kinderen verdeeld, waarbij het niveau soms wat uit een loopt, maar Jet hielp haar vriendinnetje dat voor een keertje mee was graag bij de uitleg over de stukken. Harm en zijn vriendje konden bijna niet wachten om te beginnen met een partijtje, alleen er was toch eerst nog uitleg over mat van Toine. Rowan gaf les over mat in één en veilig schaak zetten in twee stappen. Thijn was voor het eerst en dat was toch wel spannend zo te zien! Hij mocht ook meteen nog een echte partij spelen tegen Rosa. Rosa speelde rustig en dacht goed na over haar zetten. Na 25 minuten was de tijd voorbij en ging de winst naar Rosa, aangezien zij meer stukken op het bord had staan. De kinderen spelen nog zonder klok, omdat het belangrijker is om goed te leren schaken, dan dat je afgeleid bent door je klok! Zeker met de jongste, leidt de klok vaak af of wordt het toch vergeten deze in te drukken. Harm en Jet speelden tegen hun logés, waarbij Sam wist te winnen en Jet won van Isa. Julia was ingedeeld tegen Max, die helaas verloor. Sophia moest het opnemen tegen Robin, die nog geen partij verloren had. Robin moest even zoeken naar de mat, maar op een gegeven moment kon Sophia haar koning toch écht nergens meer heen plaatsen! De derde overwinning op een rij. Na afloop mochten alle kinderen hun boekje van de eerste paar lessen mee naar huis nemen, want de eerst volgende keer gaan we een toernooitje spelen! (Let op, aankomende vrijdag is er geen les! Dus we zien jullie graag 30 november weer!).    

3 Comments on “Vogeltjesavond, onbegrip en schaars extern succes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *