De twee stukjesschrijvers gingen afgelopen vrijdag de strijd aan met elkaar op het bord! Peter Couwenhoven had een mooie stelling, maar doordat hij zich niet helemaal bewust was dat er in een ander tempo werd gespeeld, moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een remise. David Verweij mocht het opnemen tegen koploper Jean-Paul en het leek er in eerste instantie op dat hij de koploperspositie zou gaan overnemen van JP. Echter wist JP toch het tij te keren en de winst te pakken! Dé kans voor Toine om dit seizoen ervoor te zorgen dat er een andere clubkampioen kwam, heeft hij niet weten te pakken. Ondanks dat hij dacht dat de hoeveelheid tijd die Marc gebruikte om na te denken wat over de kwaliteit van de zetten van Marc zei, heeft hij geen gebruik kunnen maken van deze inzichten en verloor de partij. Jan Stapel mocht ondanks zijn positie onderaan de ranglijst tegen Rik van Ingen spelen en wist dit keer weer een puntje pakken! Daarna is hij niet te lang blijven nazitten, want vandaag mag hij zijn geluk beproeven in het eerste team, waar hij invalt. Ook Wilko en Rowan die zichzelf onderaan de ranglijst terugvonden, wisten dit keer weer eens punten te scoren. Zou de ranglijst nu weer een wat normaler beeld gaan vertonen? Ikzelf begon met een leuke stelling tegen Marcel Kuiper, alhoewel ik volgens Wilko vooral fouten zetten deed, deed mijn tegenstander dat gelukkig ook (volgens Wilko dan…). Na vijftien, zestien zetten, misschien al iets eerder, blunderde ik echter mijn toren weg en toen was het makkelijk uitspelen voor Marcel. Vandaag speelt het eerste team in Zoetermeer! En het tweede team speelt in Hoorn! Aanmoedigen mag en we hopen op mooie resultaten! De voorspellingen van de wedstrijdleider: eerste team 4-4 en het tweede team 4,5-3,5. We gaan zien of het wordt waargemaakt, de hoop bij het eerste team is uiteraard gevestigd op Jan Stapel! Het tweede team heeft als invaller Erik, waarvan hoge verwachtingen zijn.  

Nationale Sportweek 2018

Posted by Jessica on  5 oktober 2018
0
In het kader van de Nationale Sportweek 2018 konden alle schaakclubs een berichtje in sturen over de jeugdactiviteiten die georganiseerd waren of worden georganiseerd voor (potentiële) nieuwe leden. Tien berichtjes werden dan uitgekozen en geplaatst op de site van de schaakbond. SC Aartswoud is één van de tien schaakclubs waarvan het artikel geplaatst is op www.schaken.nl! Het artikel is te vinden op https://www.schaken.nl/nieuws/schaakclub-aartswoud-kom-je-ook-schaken Daarnaast is afgelopen week de flyer naar omliggende scholen gestuurd. Mocht je zelf de flyer nog willen sturen naar eventuele geïnteresseerden stuur mij dan even een berichtje! We doen ook mee met de jeugdsportpas, waarbij kinderen voor een paar euro een (denk)sport een paar keer kunnen uitproberen. We hopen natuurlijk een aantal jeugdleden te zien tijdens het open uurtje op 13 oktober van 11-12 uur of vanaf 2 november tijdens de schaaklessen!      
Schaken is een superleuke denksport en vanaf 2 november kun je in Hoogwoud komen leren schaken bij schaakclub Aartswoud! Heb je al eens geschaakt of een schaakspel gezien? Schaken is een spel met een simpel doel: verover de koning! De weg daarheen maakt het uitdagend, afwisselend en boeiend. Je moet elke keer op zoek naar de beste zet en bedenken wat de tegenstander kan doen. In het begin lijkt het ingewikkeld, alleen door te oefenen leer je al snel hoe de stukken samenwerken. Open dag 13 oktober! Op 13 oktober is het West-Frieseschaakdag en daarom is er die dag een uurtje de mogelijkheid om vast kennis te maken met schaakclub Aartswoud. Tussen 11-12 uur kun je komen kijken bij de schaakclub. Of je al een beetje kan schaken of nog helemaal niet, alle kinderen zijn van harte welkom! Je kunt allerlei leuke schaakspelletjes spelen, meedoen met een simultaan (hierbij speelt de simultaangever tegen meerdere kinderen tegelijkertijd een schaakpartij) en er is natuurlijk wat lekkers! De beste speler tijdens de simultaan krijgt een leuke prijs en voor alle aanwezige kinderen is er een klein presentje. Vind je het leuk en gezellig om (beter) te leren schaken? Iedere vrijdagavond van 19.00-20.00 uur wordt er schaakles gegeven, schaakspelletjes gedaan en competitie gespeeld. Kijk op onze website voor meer informatie over de schaakavonden voor de jeugd! “Neem je vriendje of vriendinnetje mee” actie Je mag eerst een paar keer gratis proefdraaien bij de schaakclub. Besluit je daarna lid te worden en neem je ook nog een vriendje of vriendinnetje mee, dan krijg je 50% korting op het lesgeld voor het eerste jaar. Deze actie geldt in de maanden november, december en januari! Aanmelden of meer informatie? Op de website www.scaartswoud.nl/jeugd is nog veel meer informatie te vinden over de jeugdleiders, de lesmethode en het lidmaatschap. Mocht je nog vragen hebben of wil je je aanmelden dan kun je contact op nemen met Jessica Stratmann-Koning via jeugdschaak@scaartswoud.nl. Speellocatie: Café “Het huis van Egmond”, Hoogwoud Tijdstip: 19.00 – 20.00 uur Website: www.scaartswoud.nl/jeugd

40ste Nico Dekker Chrysantentoernooi

Posted by Jessica on  22 september 2018
2
Vandaag werd voor de 40ste keer het (nu) Nico Dekker Chrysantentoernooi georganiseerd in Heerhugowaard. Lukas Boots en ik deden mee vanuit Aartswoud. Marc Helder moest deze keer verstek laten gaan. Dit was zijn wijze besluit, omdat hij zondag vroeg op moest. Er was hierover wel enige verbazing! En in Heerhugowaard ook een zeker gemis en het café miste deze dag enige omzet! Het toernooi was ingedeeld in een hoofdgroep (>1900), die Zwitsers werden ingedeeld en de andere schakers, die achtkampen speelden. Lukas mocht zijn geluk beproeven in groep twee, bij de achtkampen en ik speelde in de laatste groep (indeling ging op rating). Mijn eerste ronde had ik een bye, omdat we met zeven spelers waren. Over de rondes daarna is verder weinig te schrijven over mijn partijen. Ik heb alle zes de rondes gewonnen en ben daarmee de winnaar van de groep geworden! Sophia Jonkman zat ook in mijn groep en dat was de leukste partij om te spelen, vriendelijk meisje en noteerde zelfs ook nog bijna alle partijen de eerst 10-15 zetten. Lukas die startte wat matig, met nul uit twee, maar na het eerste biertje werd er beter geschaakt. Hij verloor geen partijen meer! Slechts één remise en vier partijen gewonnen, groepswinnaar kon hij helaas niet meer worden, maar wel een mooie tweede plek. En hij mocht daarmee ook een leuke prijs uitzoeken uit de cadeau tafel. Jan Stapel en Jean-Paul waren nog even langsgekomen om te kijken of (oude) bekenden te spreken. Er waren veel schakers uit de omgeving, die met wisselende resultaten meededen in hun poule. Ook Peter Holscher was van de partij in de hoofdgroep, maar viel niet in de prijzen. Winnaar van het toernooi werd Piet Peelen, met 6,5 uit 7! De tweede prijs ging naar Erik van den Doel, die remise speelde tegen Piet en eveneens remise tegen de nummer drie van het toernooi, Liam Vrolijk. Na afloop kreeg iedereen nog een bos chrysanten mee naar huis. De vraag is of het toernooi volgend jaar nog doorgaat in dezelfde vorm maar dat zullen we moeten afwachten! Ik denk dat de toernooileiding met het maximale aantal deelnemers van 88, in ieder geval terug kan kijken op een geslaagde 40ste editie! Alle eindstanden zullen hier terug te vinden zijn: https://svheerhugowaard.nl/eindstanden_cht

Instorten en slopen

Posted by Peter Couwenhoven on  22 september 2018
0
De derde ronde schrijft historie. Vader en zoon Stapel tegenover elkaar. Gerco verdedigt zich met het Frans en weet Jan van voordeel in zijn geliefde Tarrasch-variant af te houden. Het wordt een zinderend gevecht dat ver na het middernachtelijk uur wordt beslist met het instorten van de oude Stapel. De eerste keer dat Gerco vader overwint. Jan zal spijt hebben van het afgeslagen remise-aanbod! Er gebeurde meer deze avond. Susanne schitterde achter de computer waarin zij de koningsstelling van Soes met een paardoffer uiteen sloeg. Hoewel zij een direct mat miste was er voor Soes geen redden meer aan. In het pionneneindspel werd de zwarte koning overlopen met opgave tot gevolg. Rob was erg tevreden over zijn stelling maar met een onwaarschijnlijke damezet toonde Marc helder inzicht en was het gedaan met Rob. Doordat nummer twee op de lijst Wilko kopje onder ging tegen Rik was het een uitstekende avond voor onze kampioen die na drie ronden al een gat geslagen heeft. Peter C sloopte Lukas Boots in een Lopergambiet met kwaliteitswinst op de twaalfde zet. Daarna liep Lukas achter de feiten aan totdat Peter op de 34e zet met de winst voor het grijpen een bok schoot en zijn eigen stelling sloopte. Na de paardvork staakte hij onmiddellijk de strijd. Vanuit een stevige Tooren bekogelde Eric de Stonewall van Yvo die niet bestand was tegen zoveel geweld. Een geKroonde overwinning voor Hans die weinig moeite had om met een toren meer de vesting van Marco te slopen. Willem deed van zich spreken door de altijd degelijke Marcel aan het wankelen te brengen maar verder dan remise kwam Willem niet en daar was hij best tevreden mee.

1 Comment on “Strijd tussen de stukjesschrijvers en koplopers

  1. De eerlijkheid gebied te zeggen dat David op een zeker moment gewonnen stond.
    Weliswaar had ik tijdens de partij een betere stelling bereikt, omdat David was vergeten te rokeren; hij kon niet kiezen tussen lange en korte rochade. Ik had een gewonnen afwikkeling moeten kiezen met winst van 2 pionnen, maar in plaats daarvan koos ik een wat slappe afwikkeling. Hierna nam David stoicijns het initiatief over met diverse winstvarianten voor het kiezen. Hij dacht een mooie afronding te hebben gevonden, maar dat bleek een blunder te zijn. Hierdoor verloor hij een toren en vrij snel daarna de partij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *