De eerste externe wedstrijd voor het eerste team

Posted by Jessica on  16 september 2018
2
Afgelopen zaterdag was de aftrap van het nieuwe seizoen voor het eerste team in de vierde klasse. De eerste ronde speelden ze thuis tegen Het Spaarne. Vorige jaar had ik al eens de vraag gehad om te komen kijken op de zaterdag, alleen een middag kijken naar schaken…zou dat leuk zijn? Ik speel zelf graag, alleen kijken leek mij toch anders, maar Toine die vroeg vrijdag kom je morgen kijken en als je teamleider van het tweede team dat vraagt…ja dan moet je dat toch in overweging nemen. Bij Louis aangekomen waren de partijen al eventjes bezig, maar er was nog niet veel gebeurt. Alleen Toine moest goed opletten en zich concentreren, want hij had al veertig minuten van zijn tijd gebruikt voor slechts acht zetten. Marc speelde tegen Colleen, dit keer een keertje geen Frans. Colleen verloor de laatste keer tegen Marc en dat wilde ze waarschijnlijk niet nog een keer meemaken, dus zijn remise aanbod werd geaccepteerd. De tweede remise volgde snel daarna door Jean-Paul Ory, dit keer tot ontevredenheid van de teamleider van Het Spaarne, aangeboden door de tegenstander. Jean-Paul dacht een kleine plus te hebben, maar speelde voor het teambelang op veilig en nam de remise aan. Rowan heb ik wel vaker zien spelen en die heeft altijd prachtige eindspelen, waarin hij eeuwig kan doorgaan om een mogelijk voordeel om te zetten tot winst. Ook deze partij was, ondanks dat het nog in het middenspel zat, weer een mooie partij om te volgen. Zijn tegenstander had het initiatief en Rowan kon weinig anders dan verdedigen, gelukkig is hij daar goed in. Aad de Bruijn kon zijn aanval met twee lopers en een dame op de koningsvleugel niet definitief doorzetten. Voor Rowan kwam er daarna een open lijn richting de koning en het leek erop dat hij nu kansen kreeg om door te breken en het initiatief kon nemen. Coach Jan Stapel zag het punt al bijna op het bord verschijnen met mooie plannen voor Rowan. Het liep anders, Rowan zag niet hoe hij de partij naar zijn hand kon zetten en vroeg of hij remise aan mocht bieden. Door dat hij daarna drie keer dezelfde stelling had, hoefde Jan niet meer te oordelen over deze optie en werd de partij besloten in remise. Ondanks dat Toine wel wat tijdsdruk voelde, nadat hij vrijdagavond ook onder tijdsdruk flinke blunders maakte tegen Rik van Ingen, welke daarna ook blunderde, waardoor de partij toch in het voordeel van Toine werd beslist, kreeg hij een mooie stelling op het bord. Ook zijn tegenstander moest steeds langer nadenken, waardoor het verschil in tijd flink afnam. De eerste acht zetten bleken perfect gespeeld te zijn, want hij kreeg een betere stelling en wist dit voordeel te behouden en zo het eerste winstpunt voor de club te scoren. Acht partijen volgen is voor mij veel teveel, alleen de sfeer en de tips en opmerkingen van Jan over de partijen maakte het leuk om te kijken en te zien welke zetten er werden gedaan. Mooi om te zien dat sommige basisprincipes die Jan mij probeert bij te brengen ook niet terug te zien waren in partijen van het eerste team. Jan heeft graag dat ik mijn stukken ontwikkel en rokeer, Pascal Zijlstra liet dat na in zijn partij. Pascal verloor de partij, mocht hij Jan zijn tips hebben gebruikt, is het natuurlijk niet zeker dat hij dan wél had gewonnen, zelf gaf Pascal aan dat hij eerder een pion had kunnen slaan en dacht dat hij dat later ook nog wel kon doen… Helaas soms moet je slaan wat je kan en dat voordeel uitbuiten (in het eindspel een stuk verliezen helpt uiteraard ook niet mee). Herman van Bleisem die ook nog even zijn gezicht liet zien, had hier afgelopen vrijdag tegen Erik van Tooren een hele andere ervaring mee. Die besloot wél een pionnetje te slaan en dat bleek dan weer geen juiste keuze. Ook Peter Holscher is even langs geweest als toeschouwer, met zijn vrouw Yvonne, hem heb ik net mis gelopen. Rob Bijpost kwam eveneens het eerste team aanmoedigen, alhoewel hij geen fan is van kijken naar het schaken. Rik van Ingen was in de rol van wedstrijdleider aanwezig, gelukkig waren er weinig moeilijkheden. Jeroen Bakker kwam het eerste team weer versterken vanuit Utrecht en speelde, na een misrekening, toch remise in een eindspel met ongelijke lopers. De thuiswedstrijden zijn meestal verder rijden voor Jeroen, dan de uitwedstrijden, alleen het weerzien met (oud)clubgenoten maakt het toch altijd weer de moeite waard en gezellig. Ook 13 oktober is hij erbij tijdens het stormschaaktoernooi van Aartswoud! Mocht je ook mee willen doen kun je een mailtje sturen naar stormschaak@scaartswoud.nl of je hier aanmelden. Yvo Veenis moet nog weer even in het schaakritme komen, ondanks zijn pogingen om een vestiging rondom zijn koning te bouwen lukte het hem niet meer om de partij te redden. De laatste partij die nog bezig was, betrof het andere winnende punt. Jan begreep weinig van Wilko zijn stellingen en keuzes, echter ook zijn tegenstander wist niet wat te doen met de aanvallen die er niet leken te zijn en het pareren van stukken over het bord. Zijn tegenstander had constante tijdnood en Wilko bleek gedurende de partij rustig af te stevenen op winst, door de juiste zetten te blijven doen en uiteindelijk de benodigde winst te behalen. Hierdoor zorgde hij er voor dat de uitslag 4-4 werd en het team was tevreden! Daarna moesten de jeugdige leden snel naar huis, om weer bij te slapen of nog naar de andere kant van het land af te reizen. Ook Yvo besloot zijn verlies thuis te verwerken. De rest van het team aangevuld met Jan, Rob en ikzelf besloten nog wat te gaan eten. Vooraf had ik geen verwachtingen van het kijken bij een schaakwedstrijd bij het eerste team, alleen als het schaken je interesse heeft en je wilt je clubgenoten de nodige support geven, is het zeker leuk om eens langs te gaan bij een thuiswedstrijd. Jan voorziet wel van commentaar en tips! Daarnaast altijd leuk om te bedenken welke zet je zelf zou uitvoeren en of dat dan ook daadwerkelijk wordt gedaan (yes, Rowan deed in het middenspel dezelfde zet als ik had bedacht, er is nog hoop voor mij!) De eerst volgende KNSB-wedstrijd speelt het eerste team uit in Zoetermeer en het tweede team speelt dan thuis tegen Bergen.  
Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakpartij te optimaliseren. Zie hierboven de eerste partij van Donald Duck tegen Herman van Bleisem. Na 17 zetten werd er remise aangeboden welke werd aangenomen door Donald Duck. Ik hoop dat dit exact te zetten waren, Donald Duck schreef niet elke keer even netjes! Na zet 12 maakte Donald Duck een bijzondere keuze om schaak te geven, hierna stond Herman continue beter. Echter was hij tevreden met remise voor deze keer, wellicht bang voor de verrassingen die Donald Duck wellicht nog in petto had. Het was in het begin nog even wennen, hoe en wat er gespeeld moest worden met en tegen Donald Duck, de verwachting is dat na een paar keer iedereen dit wel doorheeft en er ook als je oneven staat een leuke partij kan worden gespeeld. Remise aanbod mag worden aangenomen door degene die op dat moment Donald Duck is. De speler die Donald Duck is geeft Donald aan de volgende speler, dit is voor die speler het sein dat hij of zij aanzet is. De oneven speler kan dus gewoon wachten tot de volgende Donald een zet komt doen. Donald Duck en tegenspeler kunnen het beste op het einde van de eerste tafel naast de deur gaan zitten (naast de plek waar Rob Ursem zit als hij aanwezig is), zodat er zo min mogelijk onrust is qua lopen tussen de borden door en iedereen er gemakkelijk kan gaan zitten.  

Nog een paar beloofde partijen…

Posted by Jessica on  4 september 2018
0
Zoals beloofd volgen hier nog een aantal partijen van de deelnemers van het Oscar Romero Hoorns Open. De eerste partij is van Toine Molenaar, hij speelde met zwart tegen Robin Duson. Ondanks verlies was dit een van zijn leukste partijen. Robin heeft gedurende de gehele partij wel een licht voordeel gehad, wat ze telkens verder kon uitbouwen. Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakpartij te optimaliseren. Lukas Boots zijn overwinning was naar eigen zeggen een bizarre partij, waarbij het alles of niets was. Hij speelde met zwart tegen J. Dekker. Op zet 20 maakt de tegenstander van Lukas een fatale fout door f3 te spelen, daarvoor staat wit beter volgens de computer. In plaats van f3 was Dd2 een betere keuze, dan bleef het voordeel bij wit. Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakpartij te optimaliseren.   Mijn leukste partij, was eveneens een verloren partij, met zwart tegen Erwin Brouwer. Zeker kansen gehad en verspeeld, met telkens slechts één tot twee minuten op de klok is het na zet 51 toch niet echt niet meer goed gekomen (daarvoor ook uiteraard niet de beste zetten gedaan…echter mijn tegenstander ook niet altijd). Je dient JavaScript te activeren om de weergave van een schaakpartij te optimaliseren.   De partij van Joop Brands volgt later die kreeg ik niet nagespeeld….van David nog geen partij ontvangen.      

Oscar Romero Hoorns Open 2018

Posted by Jessica on  2 september 2018
1
Afgelopen weekend werd het Oscar Romero Open Hoorns Kampioenschap georganiseerd door Caïssa-Eenhoorn. Er werd gespeeld in twee groepen, afhankelijk van je huidige rating (groep A >1700 en hoger en groep B <1700), met 30 deelnemers in beide groepen was het mooi verdeeld. Toine Molenaar en Lukas Boots deden mee in de A-groep en Joop Brands, David Verweij en ikzelf speelde mee in de B-groep. David ging de eerste ronde goed van start met winst tegen Jacob Poel (1430), de volgende ronde verloor hij van Bert-Jan Melchers (1390). Om vervolgens de laatste partij zaterdagavond te winnen van Co Buysman, die door zijn vlag ging! Een prachtige partij, waarbij de lichten al bijna uitgingen en de meeste deelnemers allang naar huis waren. David strijde in een wat remise-achtige stelling door en ook Co gaf zich niet gewonnen. Na vorig jaar al een monsterpartij gespeeld te hebben tegen een andere Aartswouder (Joop Brands, welke na 130 uiteindelijk werd besloten in remise), was dit ook een erg lange partij, waarbij de klok in het voordeel van David besliste (in wat anders pat was geworden, ondanks de vele goede zetten die David in het eindspel liet zien). Zondag bleken de tegenstanders te sterk te zijn en verloor hij beide partijen. Joop Brands en ik hadden beide een bye in de eerste ronde en de verwachting was daarom vrijdagavond dat we elkaar zaterdagochtend zouden treffen. Dus toen de indeling bekend werd om 00.00 uur gaf dat ruimte voor voorbereidingen tegen Joop. Echter de voorspellingen en tips v Jan Stapel en Erik van Tooren, hielden na zet één al geen stand. Na mijn e4 werd er door Joop geopend met c5 en moest ik toch gewoon zelf verder met een openingsplan. In een redelijk gesloten stelling, wist Joop wel door te breken en kon ik mijn toren(s) niet naar de open lijn krijgen, waardoor Joop zijn eerste (en enige) winstpunt pakte. Joop verloor van de groepswinnaar (Ilja Tardijn) en speelde daarna nog twee remises. Zondagmiddag was de koek op en verloor hij zijn laatste partij. Ik zelf verloor zaterdag de tweede partij tegen Erwin Brouwer (1602). Dit was wel een van mijn leukste partijen, ondanks het verlies. Er waren zeker kansen, alleen in tijdnood en in een lastige stelling is het toch moeilijk om de beste zetten te doen. De laatste partij zaterdagavond was tegen Gerard Groot, het nieuwe bestuurslid competitiezaken van de NHSB, en deze besloten we in remise. Zondagochtend weer heel lang gestreden, maar toch het onderspit moeten delven. Mijn (toch niet zo) geweldige mataanval had één foutje, waardoor mijn tegenstander gewoon een gratis paard kreeg. De pogingen om nog remise te maken hielden uiteindelijk op na het verplicht moeten afruilen van de dames, waardoor hij twee pionnen overhield, eentje op d en een op h, dat is best lastig tegenhouden met alleen een koning. Gelukkig de laatste partij toch nog een puntje gescoord, na het weggeven van een dame (tegen loper) en twee stukken stond mijn tegenstandster redelijk snel mat. Dan onze A-groep spelers! Lukas twijfelde vooraf nog even, aangezien hij qua rating mocht kiezen of hij toch in de B-groep ging spelen. Maar wie wil er nou alles winnen? In de A-spelen is denk ik wel bevallen, aangezien hij drie remises behaalde en de laatste ronde wist te winnen. De laatste ronde was een bijzondere stelling, alles of niets, dit in tegenstelling met de voorgaande partijen. Hierbij ging Lukas nog voor de remises, ondanks stukwinst tegen Daniel Kutchoukov (1953), de tegenstander nam dit graag aan. Na twee lange partijen op de ochtend, is het toch een mooi resultaat. Alles of niets heeft in dit geval gunstig uitgepakt, hij speelde tegen Jasper Dekker (1820), die wellicht in de war was door de gespeelde variant van Lukas. Een mooi resultaat en hij eindigde daarmee als 19e (de rating prijs ging t/m 1900 en één andere speler eindigde voor hem, helaas!) Toine Molenaar miste de eerste twee rondes, dus de prijzen werden sowieso lastig, maar met twee winstpartijen en twee verliespartijen kan ook hij tevreden terug kijken. De eerste ronde die hij speelde hoopte hij niet tegen een bekende te spelen, het was nog erger… Hij mocht tegen een aanstormend talent op lichtjesschoenen spelen, welke net boven de tafel uitkwam. Ondanks dat hij even was afgeleid door de bungelende beentjes die onder tafel schopten, wist hij deze partij redelijk makkelijk te winnen. De vierde ronde, tegen een geduchte tegenstandsters, al eerder verloor clubkampioen Marc Helder van haar. En ook in deze partij wist Robin Duson haar kwaliteiten te bewijzen, door te winnen van Toine. Zondagochtend waren er weer nieuwe kansen en deze werden de eerste ronde goed benut, Toine wist te winnen van Arno Buijten (2008). Peter Holscher werd zijn laatste tegenstander, waarin hij zijn meerdere moest erkennen. Van alle Aartswouders heb ik gevraagd hun leukste, mooiste of beste partij naar mij op te sturen, dus deze verschijnen binnenkort op de site. Ik zou zeggen voorzie ze van complimenten, advies, tips of trucs of doe er je voordeel mee! Het toernooi werd gewonnen door Hing Ting Lai, welke met twee remises en vier winspartijen vijf punten wist te scoren en daarmee de concurrentie voorbleef.  

Jeugdafdeling: wie helpt mee?

Posted by Jessica on  31 augustus 2018
0
Wellicht hebben sommige van jullie het al gehoord, wij willen als SC Aartswoud, graag weer een jeugdafdeling opzetten, inmiddels ligt er een plan klaar en heeft het bestuur zijn goedkeuring gegeven! Als jeugdcommissie, bestaande uit Jessica, Herman en Jan Stapel (schoolschaak), hebben we de ambitieuze doelstelling en wens een jeugdafdeling op te zetten met 20 jeugdleden, waarbij continuïteit voor de toekomst moet worden gewaarborgd. We willen als club wel graag ons 100 jarig bestaan halen! Om echter succesvol een jeugdafdeling op te zetten hebben we wel hulp nodig, hulp van jullie, onze leden! Hierbij roepen we een ieder die iets wil betekenen dan ook om contact om te nemen met Herman van Bleisem of Jessica Stratmann-Koning. We zijn vooral op zoek naar mensen die wekelijks, tweewekelijks of wellicht maandelijks les willen geven aan de jeugd. De jeugdlessen zullen plaats gaan vinden op de vrijdagavond (waarschijnlijk 18.45-19.45) en we willen graag werken via de stappenmethode (KNSB). Dit is tegenwoordig de meest gebruikte methode en hiermee is het makkelijk om kinderen volgens een vaste structuur die past bij hun ontwikkeling het schaken aan te leren. Daarnaast is het voordeel dat iedereen de lessen van elkaar kan overnemen, dankzij de handleidingen en duidelijke structuur. Naast werken via de lesmethode, gaan de kinderen uiteraard onderling partijtjes spelen en is het belangrijk dat er veel ruimte is om allerlei (schaak)spelletjes te kunnen doen. Stappenmethode is de rode draad, waardoor ieder kind bijvoorbeeld aan het einde van een seizoen ook een diploma kan behalen. Het uur zal dus gevuld worden met een stukje lesgeven, uit hun boekje werken en vervolgens spelen de kinderen onderling partijtjes tegen elkaar (indien ze dit nog niet kunnen, alternatieve schaakspelletjes). De doelstelling is om na de herfstvakantie te beginnen met schaaklessen voor de jeugd. Op 13 oktober is het Wereldschaakdag en naast dat we als club die dag een toernooi gaan organiseren, willen we in de ochtend iets organiseren voor de jeugd om kennis te maken voor het schaken. Lijkt het je leuk om wat te betekenen voor het jeugdschaak? Heb je wekelijks, om de week of misschien één keer in de maand tijd, laat het ons weten! Het zou toch mooi zijn om als club ook weer jeugd te hebben, welke wellicht over een aantal jaar weer doorstroomt naar de volwassenen of als ze ouder zijn terugkomen bij Aartswoud! Of heb je nog ideeën, we horen het graag! Ook zijn wij natuurlijk geholpen als jullie een zoon, dochter, buurjongen, nichtje etc. kunnen interesseren om vrijblijvend eens te komen kijken. In de aanloopperiode hebben wij het volgende aanbod voor nieuwe jeugdleden, jeugdleden kunnen een maand lang gratis meespelen en dan beslissen of ze verder gaan. Tenslotte – als het je niet lukt om structureel iets voor onze jeugdafdeling te betekenen – je zou ons nog steeds enorm kunnen helpen als je in de aanloopperiode met ons bij wil dragen aan één of meer van de volgende PR-activiteiten: * Scholen benaderen, * Flyers uitdelen op locatie … * Een aankondiging verzorgen in lokale krantjes, … Mvg, Herman, Jan, Jessica

2 Comments on “De eerste externe wedstrijd voor het eerste team

  1. Ik hoopte dat het team dit jaar ook zonder mij van Het Spaarne kon winnen..
    Blijkbaar moet ik toch maar weer naar Jan luisteren de volgende keer :-(.

  2. Het enthousiasme spat er van af als ik dit uitgebreide leuke verslag lees van mijn Aartswoud in hun strijd tegen het immer lastige Spaarne. Met de uitslag van 4-4 zal het Spaarne minder blij zijn dan de Aartswoud-spelers, want zij waren compleet opgekomen en Aartswoud leek toch verzwakt. Erg leuk jouw reactie op mijn verslag bij Caïssa en wellicht kunnen wij elkaar daarbij goed steunen in het aanmoedigen voor ons edele “schaakspel”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *