Spannende toernooideelname en afsluitende avond

Posted by Jessica on  28 december 2018
1
Zondag 18 december deden drie jeugdschakers voor het eerst mee aan een echt schaaktoernooi. Robin, Niels en Rosa deden mee aan het Grandprix toernooi in Beverwijk. Het was een spannende, vermoeiende en leuke dag met mooie resultaten! Alle drie wisten ze meerdere punten in hun groep te scoren. Niels en Robin speelde voor het eerst met een klok en dat ging prima. Rosa zat in de groep zonder klok, het begin was even wennen, maar daarna werden punten gescoord. Uiteindelijk haalde ze 2,5 punt uit 7 en eindigde hiermee als vijfde. Niels volgde eerste het tempo van zijn tegenstanders, toen hij zijn eigen spel ging spelen ging het beter en stond hij na zes rondes op een 2e plek. De laatste ronde moest hij tegen de koploper en verloor hij, waardoor hij uiteindelijk vierde werd en de aanmoedigingsprijs kreeg! Het niveau van Robin was lastig in te schatten, aangezien hij op de club alles wint! Het begin was moeilijk. Maar hij won de derde ronde wel van de koploper! Ook hij wist uiteindelijk 2,5 punt te behalen en werd zevende in groep 9. Afgelopen vrijdag was de laatste jeugdavond van het jaar en die sloten we af met allerlei schaakspelletjes. We begonnen met een estafette, waarbij de kinderen in teams van twee tegen elkaar streden om zo snel mogelijk de witte of zwarte stukken op te zetten. Om even op adem te komen van het rennen was er limonade en bij het volgende spelletje stond wat lekkers op het bord. De sneeuwpop moest veroverd worden met het paard (en mocht daarna worden opgegeten)! Toine gaf daarna uitleg over het kat & muis spelletje. Toen was het tijd om ‘echt’ te gaan schaken, maar dan toch net even anders. De kinderen gingen ‘Hands&Brains’ spelen. Hierbij spelen de kinderen in teams van twee tegen elkaar. Twee kinderen zitten aan het bord de ‘hands’ en het teamgenootje staat er naast de ‘brains’. De ‘brains’ zegt dat een stuk, bijvoorbeeld pion en de ‘hands’ moet dan een pionzet uitvoeren. Hij of zij mag zelf weten welke en waar naar toe. Julia en Isa speelden tegen Toine en Max, die wonnen. David speelde samen met Alexia, die het hem erg lastig maakte tegen Rosa en Sophia. Sophia en Rosa wonnen de partij. Duuk en Robin speelden samen tegen Quinten en Niels, de jongens hadden een flinke strijdt en de regels werden hier en daar overtreden ;), het is best lastig om niets voor te zeggen of aanwijzingen te geven! Quinen en Niels wonnen uiteindelijk. Als laatste mochten de kinderen weer actief bezig zijn en speelden we voor het eerst met een klok. De klok stond echter op een andere tafel, waardoor er na elke zet naar de klok moest worden gerend om deze in te drukken en dan weer snel terug naar het bord om te kijken wat de tegenstander had gedaan. Uitslagen eerste ronde renschaak: Alexia – Isa         0-1 Max – Rosa        0-1 Niels – Sophia    0-1 Julia – Quinten  1-0 Robin – Duuk      0-1 Uitslag tweede ronde renschaak: Alexia – Max  1/2-1/2 Duuk – Sophia 1-0 Julia – Robin 0-1 Isa – Rosa 1-0 Quinten – Niels We wensen alle kinderen namens de jeugdleiders en het bestuur van SC Aartswoud hele fijne feestdagen en zien jullie graag na de vakantie weer!   http://scaartswoud.nl/wp-content/uploads/2018/12/VID-20181222-WA0000.mp4
Bij het betreden van de schaakarena was ik getuige van een spelletje ren je rot. De jeugd stoof in volle bord langs de tafels, deden een zet, vlogen naar een klok, gaven daar een forse klap op waarna alles zich herhaalde. De jeugdopleiding van Aartswoud. Is dit het nieuwe schaken?. Wordt ik echt te oud? Herman liep er tussen, camera in de aanslag. Ben benieuwd of er scherpe forto’s zijn. Gelukkig ging het op onze tweede Rapid-avond rustiger aan toe. Ik mocht gewoon zittend mijn zetten doen. Zij waren deze hele avond matig. Toch te veel afgeleid bij binnenkomst? Wilko heerste deze tweede Rapid-avond. Met vier overwinningen werd hij tot koning gekroond en voert nu de lijst aan. Willem joeg ons als spreekstalmeester achter de borden, wat hem goed af ging. Eenmaal daarachter gezeten ging het met vier nullen minder. De Gracht werd een niet te nemen hindernis. In de eerste ronde kapseisde het bootje van Lukas. Zwemmend in de gracht zag Rik in de tweede ronde geluksvogels maar zij konden hem niet behoeden kopje onder te gaan. Ron V was het Marsdiep overgestoken maar dat lukte in de derde ronde niet met de gracht. Joop stak drie ronden lang alle stellingen in de fik maar in de laatste ronde was water uit de gracht voldoende om de brand te blussen. Jessica kroop in de derde rond verbaasd achter het bord: “Ik heb al voor de derde keer wit!” “Doe er wat mee”, reageerde onze (s)loper Peter die ver in de partij de witte stelling sloopte waarna Jessica de zwarte vlag hees om haar tweede overwinning te vieren. De klok had weer eens zijn werk gedaan: (s)loper gesloopt.

Strijd in de familie & verloren dames

Posted by Jessica on  15 december 2018
0
Vrijdag waren er weer negen jeugdige schakers en schaaksters aanwezig op de club, de laatste echt les van het jaar want volgende week hebben we een schaakspelletjesavond als afsluiting van het jaar! Toine gaf uitleg aan Robin over de klok, want morgen (16 december) speelt hij zijn eerste echte schaaktoernooi, samen met zijn broertje Niels en zusje Rosa! We wensen jullie heel veel succes bij de Grandprix-wedstrijd in Beverwijk! En ging verder met de opgaves uit het boek met Quinten en Julia. Niels, Sophia en Max waren bezig met mat in één opgaves onder leiding van Rowan en de ik had een meiden groepje, met Alexia, Isa en Rosa. We keken naar wat een aanval is en hoe je veilig kon aanvallen, de opgaven waren voor de een makkelijker dan de ander. Alleen door goed te kijken en na te denken konden ze het goed oplossen. Daarna nog een spelletje waarbij ze het aanvallen moesten toepassen. Om half acht startte de interne competitie. Dit keer een onderlinge strijd bij de familie Smit, broer Niels en zusje Rosa speelde tegen elkaar. Niels had een mooie aanval met de dame en de loper, alleen Rosa wist te ontsnappen en won later de partij! Max speelde tegen Sophia en ging goed van start! Sophia rokeerde en miste dat Max een aanval op haar dame had gedaan, waardoor ze deze kwijt raakte. Toch speelde ze stug door, Max had later nog een mooie aanval op de koning met een paard en een loper, alleen dit was niet voldoende en Sophia begon te lopen met haar pionnen. Uiteindelijk bereikte die de overkant en gaf Max de strijd op. Robin en Quinten hadden nog niet tegen elkaar gespeeld. Quinten moest goed opletten, alleen Robin had genoeg matkansen, waardoor hij de partij won. Isa en Julia hadden een leuke partij, met voor beide kansen. Isa wist met haar pionnen door te lopen en haalde een dame met schaak. Julia kon niet terugslaan en moest aan de kant gaan met haar koning. Isa miste dat toen haar dame niet meer veilig stond en Julia kwam met de tegenaanval. Uiteindelijk won Julia de partij. Alexia was oneven deze keer, maar mocht tegen Toine spelen. Ze had er heel veel zin in en vond het erg leuk om tegen Toine te schaken! Toine moest wel zijn best doen te verliezen, maar dat mocht de pret niet drukken. Er werden dames geruild en weer nieuwe dames gehaald, stukken weggeven en uiteindelijk won Alexia. Aankomende week is de laatste les van dit jaar, we starten weer om 19 uur en gaan allerlei schaakspelletjes spelen in teams van twee en we gaan ook voor het eerst een keer spelen met de klok, waarbij we niet stil blijven zitten ;)! Wij hebben er zin in, we hopen jullie ook, tot volgende week!

Surpise avond drielingen

Posted by Peter Couwenhoven on  9 december 2018
1
De wedstrijd van onze drielingen tegen het jeugdteam van De Waagtoren verliep op 7 december in Sinterklaassfeer. De tegenstander van Ron strooide met stukken ware het pepernoten. Ron liet het zich goed smaken en was na een uurtje klaar. Ook Klaas was nog in de juiste stemming, deed een toren in de zak waarna het natuurlijk uit was. Makkers staakt uw wild geraas. Het zag er niet goed uit. Peter stond wel een stuk voor en het tweede punt was een kwestie van tijd. Was het voldoende voor de eerste overwinning? Bij Piet stond het en bleef het potremise. Zonder verrassingen geen Sinterklaasavond, ook niet een verlate. Marco kreeg de eerste surprise. Een ontsnapping naar eeuwig schaak. Dank U Sinterklaasje. Dat was 3-3. Hans verdedigde zich knap, wel met een kwaliteit minder. Hoort wie klopt daar kinderen, klopt daar zachtjes tegen b2. Toen deze deur vergrendeld bleek, bood Hans remise aan. De grootste surprise van de avond: geaccepteerd. Het winnend halfje! Nogmaals, dank u Sinterklaasje.

Eerste jeugdtoernooitje op de clubavond!

Posted by Jessica on  1 december 2018
1
Afgelopen vrijdag sloten we de eerste lessen af met een echt toernooitje op de club! De kinderen werden ingedeeld in groepjes van vier en speelden allemaal drie partijtjes van een kwartier. Daarna mochten ze nog een partijtje tegen elkaar schaken met pepernoten als pionnetjes! Voor alle kinderen was er een medaille en een ‘schaakbewijs’, daarnaast mochten de groepswinnaars een prijs uitzoeken. Dit waren de resultaten:   Groep A 1.      Robin                                  Robin won alle partijen gewonnen! Netjes hoor! 2.      Duuk                                   Mooie tweede plaats voor Duuk, met anderhalf punt! 3.      Julia                                    In een sterk groepje en toch een punt! 4.      Quintin                               Lastige partijen, goed gespeeld! Groep B 1.      Harm, Niels & Jet!              Aan elkaar gewaagd deze drie! Alledrie twee punten! 2.      Sophia                                Goed geprobeerd, helaas geen punten! Bij de prijsuitreiking heeft Harm de eerste prijs opgehaald. We kwamen er later achter dat er een foute uitslag was ingevuld. Harm, Niels én Jet hebben allemaal twee punten gehaald! Jet heeft inmiddels ook haar prijs ontvangen en Niels mag vrijdag nog wat uitzoeken. Groep C 1.      Rosa                    Rosa won al haar partijen! Schaaktalent! 2.      Isa                        Isa verloor slechts één partij, mooi gedaan! 3.      Max                     Max won zijn eerste partij! 4.      Alexia                  Wat had Alexia er een plezier in ook al verloor ze! Heel goed gedaan allemaal en gefeliciteerd! We hopen dat jullie het leuk vonden en zien jullie graag volgende week weer!                          

1 Comment on “Spannende toernooideelname en afsluitende avond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *