Nu Klaas Vel helaas afscheid heeft moeten nemen als bestuurslid en het indelen terecht is gekomen bij voornamelijk Michel & David Verweij zal het waarschijnlijk vaker voorkomen dat er iemand oneven is.
Voorheen offerde Klaas Vel zich vaak op als het oneven was en ook Rob Bijpost sloeg wel eens over. Afgelopen seizoen is er daarnaast een paar keer door het lot bepaald dat iemand niet kon spelen.
Komend seizoen willen we hiervoor een andere optie bieden, aangezien sommige leden heel graag spelen en het niet leuk is om voor niets op de club te komen.
We verwelkomen daarom komend seizoen ons nieuwste lid “Donald Duck”. De heer Duck staat altijd oneven als we met genoeg leden zijn, mocht het echter voorkomen dat een lid geen tegenstander heeft dan mag hij spelen.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Meneer Duck zijn wij allemaal als overige leden, we spelen omstebeurt een zet tegen de oneven speler. De oneven speler blijft gewoon zitten en elke keer komt een (andere) speler een zet doen, net als bij een gewone partij, tot de partij is besloten in een winst, remise of verlies. De partij telt mee voor de interne stand.
Je hebt als oneven speler de vrijheid om te kiezen om tegen Donald Duck te spelen of toch een ronde oneven te staan (en niet te spelen). Ook de overige spelers hebben de vrije keuze of ze een zet doen of niet (aangezien er veel spelers toch wel even een rondje lopen of andere partijen bekijken, is de verwachting dat er genoeg spelers wel een zet willen doen).
We zijn benieuwd hoe vaak we Donald Duck dit jaar zien spelen en hoe goed hij uiteraard is!
Mochten er nog vragen zijn, neem dan gerust contact op met Marc of Jessica.
We wensen Donald Duck veel speelplezier!
Donald Duck aan zet (wit), zou hij winnen?
Afgelopen weekend waren drie Aartswouders schakend buiten Noord-Holland te vinden. Toine Molenaar speelde helemaal in Brabant (Goirle), een weekend toernooi. Peter Couwenhoven dacht dat de kroeg(s)lopers al uit gespeeld waren, maar Marc Helder en ik deden nog mee aan het laatste kroeglopertoernooi van het seizoen, in Leiden. Rowan Louter klapte vanuit huis, we hebben het niet gehoord, maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het waar is.
Toine zal wel gedacht hebben, helemaal naar Brabant om vervolgens in de vijfde ronde tegen Peter Hoekstra (Waagtoren, rating 2027) te spelen. Hij scoorde remise, dus nog iets meer trainen en wie weet….een andere naam op de kampioenenlijst dit seizoen?
Verder nog twee remise en een winstpartij en met 2,5 uit 6 tevreden met zijn resultaat en een erg leuk toernooi gehad! Jeffrey van Vliet (AAS) won het toernooi.
In Leiden deden dit jaar 104 teams mee en ondanks dat het buitende regio was, veel bekende tegen gekomen. Heel leuk toernooi gehad, leuke stad, leuke kroegjes en leuke partijen gespeeld. We zijn wel de hele stad doorgestuurd, drie keer dezelfde brug verkeerd overgestoken, maar uiteindelijk overal redelijk op tijd weten te komen en kunnen spelen.
Ondanks mijn slechtste score van dit seizoen, is het zeker een aanrader! Marc bleef ongeslagen en totaal behaalden we 5,5 punt. We waren goed in herhaling deze dag, Marc had tot twee keer eenzelfde eindspel, waarin hij hoopte de winst te halen, maar het toch echt remise bleek te zijn. En ik kreeg de eerste ronde een opening op het bord die ik nog niet gespeeld had, om vervolgens exact dezelfde opening vier rondes later weer op het bord te krijgen. Beide met hetzelfde resultaat, wel op een andere manier.
Na afloop gezellig gegeten met een grote groep schakers (waaronder de winnaars van het toernooi, Miguoel Admiraal en Vincent Blom, welke 12 punten behaalden) en daarna met de Caïssa-Eenhoorn delegatie terug met de trein naar Hoorn. Volgende weekend organiseren ze het Oscar Romero Open Hoorns, ik zag al diverse Aartswouders (Joop Brands, Toine Molenaar, ikzelf, David Verweij) op de deelnemerslijst staan. Je kunt nog meedoen en met een bye in de eerste ronde, ook nog gezellig de ledenvergadering bij wonen aankomende vrijdag!
De nieuwe ratinglijst is uit.
Weinig veranderingen deze keer…
Bij het WFK hebben diegenen die wel wat rating kunnen missen onze jonge talenten gesponsord
Deze lijst wordt gebruikt bij de indeling van de KNSB- en NHSB-teams !!
Zondag 29 juli vond voor de zesde keer het Santpoortse Kroeglopertoernooi plaats, ook Aartswoud was weer van de partij met twee teams. De twee topschakers van Aartswoud, Marc Helder en Wilko van der Gracht speelden voor deze gelegenheid samen en ik speelde dit keer met Lukas Boots.
Met 63 deelnemende koppels, was dit een van de grotere kroeglopertoernooien waar ik ben geweest. Santpoort is niet zo groot en met slechts zeven locaties, waren de afstanden tussen de locaties klein.
De resultaten…
Lukas en ik scoorde samen 5,5 punt en eindigde daarmee op plek 49 (we waren op plaats 54 geplaatst). Mijn bijdrage qua punten was slechts één remise in de eerste ronde, tegen Ben de Leur. Lukas behaalde wel drie overwinningen. De oplettende lezer, mist dan nog wat punten en dat komt omdat we in de laatste ronde een bye hadden…Lukas wist te winnen wanneer het moest en tegen de sterkere tegenstanders moest hij zijn meerdere erkennen. Ik heb hier en daar wel wat laten liggen, door onder andere het cadeau geven van een loper in de opening en in een andere partij een pion eveneens in de opening (waardoor het daarna alleen maar minder werd).
Ondanks slechts een half punt gescoord te hebben, toch een paar leuke partijen gespeeld en een gezellige dag gehad. Twee vrouwen uit Santpoort ontmoet, welke na een flink aantal jaren niet geschaakt te hebben, de uitdaging deze dag weer aangingen. Helaas door het sterke deelnemersveld en een tijdje uit de running, werden er geen punten gescoord, gezellig hadden ze het wel! En dat is ook belangrijk, ik hoop dat ze het schaken weer oppakken en er volgend jaar weer bij zijn.
Marc en Wilko bleken samen ook geen topscore te behalen. Wilko heeft weinig laten liggen en wist vijf van de zeven punten te scoren (slechts één verliespartij). Marc kwam echter niet verder dan drie punten en met een totaal score van 8, eindigden ze op plek 21 (geplaatst als 12e).
Na afloop kon je eten bij de Chinees, wat we met nog een groot aantal schakers (en een aantal niet-schakers) hebben gedaan. Chauffeur Wilko kwam netjes door de blaastest en bracht ons weer veilig naar het Huis van Egmond terug.
Winnaars van het toernooi waren zoals verwacht Hing Ting Lai & Tobias Kabos met 11,5 punt uit 14.
Nog een maand en dan gaat het seizoen alweer van start, beginnende met de ALV op 31 augustus! SC Aartswoud is bezig met een eigen jeugdafdeling en een eigen toernooi. Op de site zijn dan ook al wat veranderingen te zien en op de ledenvergadering zal hierover ook meer informatie worden gegeven. Ik hoop dat iedereen er dan weer bij is en het een leuk schaakseizoen wordt!
Afgelopen zondag 8 juli werd voor de tweede keer het kroegloperstoernooi in Alkmaar gehouden. De aanmeldingen bleven eerst wat achter bij de verwachtingen, maar uiteindelijk was er toch een mooie groep van 34 koppels die meededen en acht deelnemende kroegen verspreid door de stad, waar de partijen plaatsvonden.
SC Aartswoud werd dit keer vertegenwoordigd door Marc Helder, Jean-Paul Ory, Gerco Stapel, Lukas Boots en ikzelf. Marc speelde samen met Jean-Paul, die voor het eerst na 20 jaar weer eens meespeelde op een kroegloperstoernooi. Ik speelde dit keer met Gerco en Lukas werd gekoppeld aan Arie Boots van de Waagtoren (geen familie).
Wilko van der Gracht kunnen we ook niet onvermeld laten, want die zorgde ervoor dat Marc, JP, Gerco en ik werden voorzien van vervoer heen én terug! Wat een luxe! Wilko, ook via deze weg, bedankt!
Lukas en Arie Boots begonnen met heel veel verliespartijen, de eerste vier rondes werden verloren. Uiteindelijk wisten ze toch het tij te keren door de laatste drie rondes te winnen en daarmee zes punten te scoren. Ze eindigden daarmee 24ste.
Gerco en ik moesten de eerste ronde tegen Jos Vlaming en Theo de Bruijn, van de Waagtoren. Na enige omweg, kwamen we ruim op tijd aan voor de eerste ronde, welke eindigde in nul punten voor ons. De tweede ronde mochten we onze kansen beproeven tegen Lukas en Arie Boots, deze keer betere resultaten en we scoorden beide een heel punt.
Gerco had wel wat moeite met het mat zetten met de toren, onder tijdsdruk kon de koning van Lukas nog zo een keer of vier ontsnappen, maar uiteindelijk wist hij zich te herstellen en het beginnersmat te volbrengen.
Marc en JP kwamen we na de derde ronde ergens halverwege tegen en ook bij hun ging het voorspoedig met vijf punten uit de zes. Er moest wel even koffie gedronken worden en uiteraard wat gegeten.
De vierde ronde hadden Gerco en ik beide bijzondere partijen, tegen Piet Pover en Rob Broertjes. Gerco bood remise aan in een gewonnen stelling en ik blunderde eerst mijn dame tegen een paard, na een verkeerde aanval, waardoor ik ook nog een illegale zet speelde. Uiteindelijk wist ik de dame van de tegenstander terug te winnen en besloten we in een remise.
Gerco speelde daarna nog remise tegen Robin Duson en wist in de laatste ronde te winnen van Danny Stoop, hierdoor behaalde hij totaal 4 punten.
Het leuke aan dit soort schaaktoernooien is ook de ontmoetingen met andere schakers/schaaksters. In de vijfde ronde speelde ik tegen Anneke Schol-Grin en na een gesprekje, bleek dat ze vrijwilligster is op de peuterspeelzaal, waar mijn oudste dochter ooit ook heen is geweest (toen woonde ikzelf nog in Assendelft)! Erg leuk gesprek even gehad en ook de partij was een strijd tot het einde, winst zat er voor mij zo en zo niet in. Het werd spelen om remise te behalen, helaas door onder andere twee keer een stuk aan te raken en daarmee niet hadden te willen zetten, kwam ik tempo tekort en wist Anneke te winnen. Mooie partij!
De laatste partij blunderde ik wederom binnen afzienbare tijd een dame, alleen dit keer ook in een nog niet ontwikkelde stelling of ook maar enige kansen en dus eindigde dit in verlies. Ik behaalde totaal 2,5 punt en met gezamenlijk 6,5 punt eindigden we op de 22ste plaats (evenveel punten als de nummers 19-20).
De laatste ronde zaten we naast Marc en JP, ze mochten tegen Robby Kevlishvili en Thomas Beerdsen spelen, de favorieten voor de eerste plaats. JP zijn schaakkunsten in de vorige rondes hadden zijn tol geëist, na een eerdere overwinning op een IM, was de partij tegen Thomas in slechts een paar minuten over. Ook Marc had eerder al een overwinning op Miguoel Admiraal (deze gaf zelf als verklaring dat van de vier opties die hij had, de enige verliesgevende optie te hebben gekozen) en besloot het remise aanbod van Robby aan te nemen.
De toernooiwinnaars waren daarmee meteen bekend, Robby en Thomas wisten samen 12,5 punt te scoren en daarmee de geldprijs mee naar huis te nemen. Marc en JP kwamen slechts een half punt tekort voor een derde plaats. En eindigde met 9,5 punt op een zesde plek (ook de nummers 4 en 5 hadden 9,5 punt).
Na afloop heerlijk gegeten met de Aartswouders bij de Ritsz, wat ook een van de deelnemende locaties was.
Al met al een zeer geslaagd toernooi, leuke locaties, prachtig weer, mooie partijen gespeeld, gezellige mensen ontmoet en een aanrader voor volgend jaar!

Donald Duck moet nog veel leren 🙂
Je kunt niet veel verwachten van een eend in een shirtje…